Thursday, April 16, 2009

Lets talk about Slumdog Millionaire


Have you watch this movie? I just watched it lst weekend. What i can say is, i can understand whay this movie won "the best movie of the year 2008". Just like the previous best movies like Million dollar baby, American beauty an son on, this movie have a complete spice to it, spices that make you feel scared, sad, empathy, sympathy, funny, stunned, shocked, angry, frustrated, relieved and the list continues..........

I've been to India twice, to Mumbai and Ahmadabad, and i can say that what the story in this movie is telling is actually based on the real life experiene of those childrens in India. Homeless people is so common there, you can see people sleeping on the roadside almost everywhere and not only the guys, the whole family, parents and their bunch of kids. Not to mention beggars, especially among the kids, there are a lot of them. So it's good that they make this movie for everyone to see the true color of slumdog in India.


Scene ni yang paling aku gerun. Kalau aku tahu dia sanggup buat camtu untuk dapatkan autograf Amitahb Bachan, aku skip scene tu, tak relaaaaaaa.

Meh cerita pengalaman sikit:

Aku nampak perbezaan kasta kat India memang ketara, so kita boleh nampak kat bahagian sini semua orang2 kaya punya rumah, restoran ni orang2 kaya je boleh masuk, shopping mall ni certain orang je boleh masuk (siap ade guard jaga tak bg orang yg pakai baju cumpang camping masuk) pastu sebelah sana pulak semua orang2 yang miskin2, duk merempat tak pun duduk setinggan. Tapi rasanya ade la jugak alas an munasabah kenape diorang buat macam tu, sebab orang mengemis ramai gila kat sana, kalau diorang tak kawal, nanti pengemis2 ni bawak satu kampong tido kat shopping mall tu, tak boleh jugak camtu kan, cemane orang nak buat bisness. Aku sebenarnye lege jugak shopping mall dia camtu sebab kalau tidak aku tak lalu nak buang air, toilet2 awam kat sana sangat mengerikan, toilet kat muzium, kat masjid, kat kuil ke semua sama je tak lalu. Tapi shopping mall dia memang mantap, bersih dan tip top.

By the way, kawasan setinggan kat sana memang besar. Aku dapat tengok satu kawasan setinggan yang betol2 kat sebelah hotel yg aku duduk mase tu. Aku pegi kat rooftop hotel tu dan betol2 sebelah dinding hotel tu ade kawasan setinggan yg sangat besar, tapi bukan setinggan macam kat Mesia ni, setinggan kat sini dah okey, kereta pun cantik2, astro pon sampai dua tiga. Setinggan kat sana, rumah diorang jenis asal boleh je, letak atap zing yg karat2 tu pastu hempap pakai tayar lori yg dah tak pakai tu bg tak terbang. Pastu punca air pakai air sungai tu yg color pun agak tak lalu aku tengok. Memang agak kagum la aku tengok. Pastu budak2 kecik yg mintak sedekah tu kan, kesian memang kesian tapi kitorang dah di warning awal2 oleh tourist guide supaya jgn bg duit kat budak2 tu, sebabnya kalau kau bg kat sorang, nanti satu geng serbu kau nak duit jugak, dan geng tu bukan 5,6 orang ye, sendiri mau ingat la ramainya.

Satu hal lagi yg unik about India, kat sana takde traffic light, kereta2 kat sana kalau nak masuk simpang ke diorang main hon hon jek. So jalan raya kat sana memang riuh ngan hon, nak u turn horn, nak belok horn, so aku tak tau cemane diorang bezakan which is which. Tapi diorang pon takde la bawak kereta laju cam orang KL, diorang bawak okey2 jek, dan bila ade kereta nak masuk simpang diorang bg, tak macam orang Mesia, orang dah bg signal pun semua buat bodoh jek.

1 comment:

dal said...

I love tho movie very much.. but setuju with you cannot watch the 'toilet' scene. Nak pitammm tengok