Tuesday, April 7, 2009

Lets talk about DnC, pengapit tembam dan flashback

Tidak tidak, aku bukan baru buat DnC, cerita ni dah basi dah tapi aku saje je nak cerita kat sini supaya kawan2 dan adik2 mahupun kakak2 boleh la jadikan kisah aku ni iktibar ke, panduan ke, tauladan ke, ape2 je la yg ko nak buat. (juga sebab sekarang ni aku takde cerita best nak sembang so dari aku post topik2 yang sgt lame baik aku flashback cerita dulu2 je , hehe)

Aku kawin 26/5/2007, lebih kurang bulan 7 camtu aku tau aku pregnant (buat test sendiri kat rumah, and the result is positive). Cepat kan, hehe. Sebab kitorang kawin dah lambat (umur aku dah 27, laki aku dah 29) so tak nak melengah2kan mase lagi katanya. Happy sangat bila dapat tahu mengandung, ade orang cakap the first 3 month tu jgn heboh2 kat orang dulu, tapi aku dah bg tau dah sekalian family and friends. Pastu unlike other pregnant woman, aku bila tahu mengandung je tekak aku berselera gile nak makan, pening pon light2 sugi jek. Sebab tu la aku siap boleh jadi pengapit Zira masa dia kawin dulu, hehehe. Ade ke org mengandung jadi pengapit ? Mase tu pon berat aku dah naik 4 kg camtu. Sebab aku rase kalau org mengandung jgn dilarang2 makan, biar je. Mana tak gemuk, padan muka aku.

Zira yang vogue dan pengapitnya yg dh mula menembam.

Tapi pada suatu hari, dalam bulan 8, mase tu aku tengah berjalan2 dengan laki aku di Ikea, tiba2 aku rase tak selesa mcm period gitu, aku g la toilet, sekali kan, ade brown spot kat panties aku. Cuak sgt tapi tak tau nak buat ape. Nak g jumpa gynea hari dah petang. So kitorang decide to go the next day. So the next morning g la klinik gynea and that was the first time I went to see a gynea after I knew I was pregnant. Sebenarnya kan aku gabrah nak jumpa gynea, kenape tah, sebab aku memang tak suka jumpa doctor agaknya. So kitorang g la Azzahrah Bangi, sebab kawan laki aku recommend kate kat situ ok, aku jumpa Dr Fazlina. Lembut nya dr tu, muka pun macam kakak2 gitu. Dr tu calculate since aku last period, by that time aku dah around 7 weeks pregnant. Aku pun disuruh baring untuk buat ultrasound. Dr tu tunjuk la rahim aku dan memang nampak baby kat dalam rahim tu tapi dr kate baby tu tak fully develope sebab sgt kecik dan takde heart beat sedangkan by 8 weeks sepatutnya kita dah boleh nampak heart beat baby. Dr kate baby tu dah tak jadi membesar. Aku miscarriage. Ya allah, sebak sgt aku mase tu, agaknya Dr tu pun nampak muka aku yg sedih gila tu sebab dia cakap la kitorang muda lagi, boleh cuba lagi. Bila ditanya “macam mane boleh miscarriage?” Dr kate susah nak tau sebabnya, tapi first 3 month tu kandungan memang sangat fregile so kalau silap2 skit pon senang gugur. Nak buat macam mane lagi, dah takdir tuhan.Mase tu aku tahan lagi tapi keluar je bilik Dr tu terus bercucuran air mata aku tak boleh tahan2 lagi. Perempuan2 lain yang tengah tunggu giliran tu pun mesti dah boleh agak kenape aku menangis kan.
On the way balik rumah haritu dalam kerata aku asyik menangis je. Kejap2 diam, pastu menangis balik. Laki aku pon tak tau macam mane nak pujuk. Terus dia ajak aku jalan-jalan ke Nilai. Aku pun dalam sedih2 bila orang ajak jalan laju ke aku punya “jom”. Hehehe..so tak sempat sampai ruma kitorng terus ke Nilai 3 membeli meja kecik. Tapi aku lepas2 tu dalam 2,3 hari la asyik melayan2 perasaan camtu. Lepas tu dah ok dah. Dan yg syoknya aku dapat cuti medical leave yg panjang,hehehe.

Dr tu bg aku pill untuk keluarkan janin tu secara semula jadi, tak payah operation la dan memang la lepastu keluar ketul2 darah tu tapi sakit gila, macam senggugut yg sangat sakit la bila ade darah beku. Tapi a few days after bila g check balik dr kata darah tu tak keluar habis, ade lagi sisa2 kat rahim aku, sudahnya kene buat DnC jugak Aku buat DnC pada haritu jugak kat Azzahrah dengan Dr Fazlina. Sakit tak buat DnC @ cuci rahim ? Tak pun, aku cuma ingat dr cucuk jarum kat tangan aku utk masukkan drip, takde sakit sgt tapi aku menggigil ketakutan, a few second after that aku dah tak sedar dah. Bila aku sedar2 aku dah ade dalam wad dan dah sejam berlalu. Aku terjaga pun sebab dr datang jenguk, dia kejutkan aku nak check rahim aku, semua okey aku boleh balik haritu jugak. Laki aku masuk lepas tu aku tanya dia dah bayar ke ? dia kata dah. Berape ? dia kata 700 lebih. Mak datuk, mahalnya. Aku duk situ kejap je. Terus aku makan biskut ngan milo yg nurse tu bg sebelom tu, mula2 tadi cam tak lalu. Lepas tu dah nak keluar aku bawak sekali tisu premier baru satu kotak kat tepi katil aku tu. Dah bayar mahal2 biar berbaloi skit gitu, hehehe. Yg bestnya aku dapat cuti medical leave 10 hari.yippieeeee.

Lepas buat DnC tu Dr advice untuk gab at least 3 months sebelum try untuk pregnant lagi, tapi after 2 months aku dah mengandung lagi dan alhamdulillah this time semuanya ok saje sampai la aku lahirkan Iman. Sayaaannggg Iman.

No comments: