Wednesday, April 29, 2009

Lets talk about my labor experience - part 4


Walau pun aku suka tengok cerita ni, aku tak pernah teringin nak jadi doctor

Since aku boring takde cerita best nak story, kita sambung je la cerita panjang aku yg satu ni………
_____________________________________________________

Akhirnya aku pun sampai la ke labour room, tempat dimana AKU akan melahirkan baby aku, suspend, tapi bilik tu okey jek, actually bilik tu serupa ngan bilik menunggu yg aku duk berjam2 masa baru2 sampai hospital tu. Tapi this one ade katil la dan takde la scary pon, kemas je. Nurse tu bg aku baju hospital yg ikat kat belakang tu dan suruh salin baju tu kat dalam toilet. Aku pun salin la dan keluar cuma pakai baju ikat belakang tu jek. ( dah balik baru aku teringat aku tertinggal bra aku lam toilet tu, nasib baik panties aku pakai disposable panties,hehehe). Aku keluar toilet laki aku dah ade kat labour room tu, dia kata Zira ngan Cipin tunggu kat luar. Waahhh, rajinnye diorang ni tunggu. Terharu akaq..Then aku disuruh baring kat katil tu, mesin CTG tu sekali lagi dipasangkan di perut aku dan sekejap2 nurse akan datang rase2 perut aku, especially bila mesin tu start berbunyi kuat meaning contraction tu datang, katanya bila contraction start perut akan mengeras. Aku pun tak tau, tu la first time aku tau.hhehehe

Tadi laki aku datang dia bawak sekali beg baju baby dan sorang nurse datang tanya laki aku ade baby oil tak. Nak buat ape? Dia kata pas bersalin nanti nak pakai untuk baby. Laki aku pun keluar la, bukan dia nak g beli, dia suruh Zira belikan. Kesian kawan aku tu. Aku masa awal2 masuk labour room ni okey lagi, sebab contraction tu tak sakit sgt, masih boleh ditahan lagi. So aku pun relex je la. Datang la pulak a group of dr pelatih, dalam 4 orang rasenye, 3 orang perempuan sorang lelaki. Aku tak keash sgt sebenarnye doctor2 pelatih ni menyebuk2 kat situ sebab aku tau diorang ni nak belajar kan, cumanye aku tak selesa la ade lelaki kat situ, dengan keadaan aku yg terdedah dedah ni, so aku cakap kat laki aku, tak nak pelatih lelaki tu kat situ. Laki aku pun politely cakap ngan dia aku tak selesa, budak tu pon paham la, dia kata kalau boleh dia memang nak tengok tapi dah aku cakap camtu, dia paham la. Baik budak tu kan. Yg pompuan2 ni pulak giat la dok pegang2 perut aku nak rase contraction katanye, aku tak kesah sgt sebab bebudak tu pun baik2 je, aku layan je la soalan2 boring diorang macam “ akak dah how many weeks sekarang?” , “ baby estimate berape kg?” , “ ni first baby ke?”…Nasib baik aku tengah cool time tu, so soalan boring camtu pun aku layan ngan senyuman lagi. Pastu aku dengar la diorang tanye nurse tu, cemane nak tau jalan dah dilate berape cm? Nurse tu pun ajar la, pakai jari hantu ngan jari telunjuk, rapatkan dua2 jari tu and that consider as 1 cm dan bila kita check kalau kita boleh bukakkan dua jari tu besar2 that means its fully dilated, so kalau in between tu kita estimate2 la between 1 to 10 cm. Faham ke ? hehehe. Bukan budak2 tu je belajar, aku pun belajar same nih. Pastu nurse tu pun check la akunye dilation sambil diperhatikan oleh bebudak pompuan tu. Tiba2 ade pulak sorang bunyik ‘’ Eeeeeeee, camni ke nak beranak, takutnye, aku tak nak beranak la macam ni ‘’….Boleh tak ? Dia yg nak jadik dokter sekali baru tengok macam tu dag ngeri gila. Nurse2 tu relex je…pastu nurse tu bunyi ‘’ alah memang macam ni la beranak. Akak dulu2 takut jugak sekarang dah 4 kali dah beranak ‘’…Wah, dah beranak 4 rupanye nurse tu, aku tengok takde la tua mane, cayalah kak…seronok gak sebenarnye dengar diorang ni menyembang. Jap2 tergelak aku..hehehe..yg si akak nurse tu pun sebenarnye kelakar suka buat lawak, tapi aku tak ingat dah lawak dia, so tak dapek la nak story..hehehehe

Contraction aku makin lame makin kuat pulak sakitnye. Agaknye nurse tadi perasan sebab lepas tu dia tanye aku nak pakai gas tak. Aku nak je la dan dia pun ajar la cemane nak pakai. Elok je dia ajar contraction aku datang lagi aku pun main tekup je corong gas tu kat muka aku, tapi tak jalan pun, rupa2nye salah tekup, terbalik daaa, ngok siot. Then dia ajar la cemane nak pakai betol2 dan bila kita dah tekup betol2 dan inhale kita akan dengar bunyi gas keluar. Oooooo, baru aku paham,hehehe. Aku memang puan2 baru belajar. Then sorang doctor Chinese umur dalam awal 30an masuk bersama beberape orang nurse, mase ni dah pukul 8 pm camtu, doctor check bukaan lagi, still 4 cm, pastu dia kata dalam 6 jam camtu baru akan fully dilated. So, dalam pukul 1 pagi dia akan datang lagi la. 6 jam?..6 jam? Waaaaaaa, lamanye, aku dah sakit dah ni, nak kene tahan lagi 6 jam ke? Lepas tu diorang cucuk something kat lengan aku, tak tau la air ke ubat ke, yg aku tau aku takut cucuk camtu, terus ku tekup gas lagi,hehehe…tak sakit sgt sebenarnye, gabra lebih…Then kene satu injection kat peha kanan jugak, tak tau ape, tak kuase nak tanye...And by this time Zira dah balik dah, dah dokter kata lagi 6 jam baru bersalin, tak kan diorang nak tunggu aku pulak, baik balik tido, esok nak keje.

Then bermula la episode menanggung sakit selame 6 jam…sakitnye tak dapat aku nak terangkan macam mane. Kalau boleh bangun memang aku dah berguling agaknye, tapi aku tak larat nak bangun, lagi pulak perut aku dah di strap ngan CTG tu, so aku terlentang je la. Cuma kaki aku je yg bergerak2 menendang2 menahan sakit. Mulut still tertutup rapat sambil mengerang menahan sakit bila contraction kuat sangat. Laki aku pulak tugasnye memegang corong gas tu. Bila sakit tu datang je dia tekup corong tu kat aku sampai aku bg signal dak ok baru dia lepaskan ( aku pun tak sedar bila mase kitorang develop system bg2 signal tu, masing2 macam paham2 sendiri…heheheh). Tapi aku menipu, mula2 tu memang aku bg signal, tapi lame2 tu aku buat bodoh je, aku sedut gas tu lama2 sampai aku tertido..hehhe…so tu la keje aku…sakit, sakit, sakit…..tidoooooooooo….tapi ade sekali tu laki aku kejut kan aku dia kata “ Yang jgn la tido, karang doctor masuk tengok awak tido dia marah pulak”…WHAT?...terbeliak mata aku…bukan sebab dia cakap macam tu, tapi sebab dia kejutkan aku….aku nak tido sebab tak nak rase sakit, yg ko kejutkan aku kenapa….Aku tak ingat ape aku cakap ngan laki aku mase tu, yg aku tau pastu aku sedut balik gas tu sampai aku tido…

Sampai la dalam pukul 12.30 pg camtu, nurse check dan dia kata dah almost 10cm, dan dia panggil doctor, pukul 1 doctor datang check pastu dia suruh push. Push? Macam mane nak push, aku tak rase macam nak push pon. aku blur. Pastu diorang suruh aku naikkan sikit kepala sampai kene perut, dua2 tangan pulak pegang pergelangan kaki…dan push..aku pun push la,push, push, push..tapi nafas macm tak panjang. Aku penat sangat. Pastu diorang pasang besi untuk letak kaki tu dan diorang letak kaki aku kat situ. Tangan pulak pegang besi tepi katil dan push lagi, push, push, push…tetap tak cukup kuat. Mase tu dalam bilik tu Cuma ade 2 nurse ngan sorang doctor je. Agaknye diorang tengok aku tak semangat, tak lame pastu masuk satu geng nurse suruh aku push. Macam2 bunyi aku dengar, sorang cakap “ teran lagi, yang geram geram tu”..yg lain pulak cakap “ lagi, lagi, yg macam sembelit tu”, “ curik nafas, curik nafas”, “ teran lagi, yes, pandai, teran lagi, yes”….bermacam2 yang aku dengar dan nurse2 tu semua mengelilingi aku, 2 orang pulak kat kiri kanan aku menolak2 perut aku. Laki aku pulak setia berdiri kat kiri aku sambil kejap2 bg update “ dah nampak kepala sikit yang”, "teran lagi yang, dah nampak rambut”. “ awak kene push lagi yang, kepala dia tersekat tu”.

Lama gila rasenye aku meneran, aku dah letih gila dah. Sampai satu masa tu aku tak nak push dah. Aku baring je. Nurse kata kepala baby dak keluar separuh dah, tapi aku dah tak larat. Sepatutnye bila contraction datang aku kene push, tapi aku pura2 tak rase ape2 sebab tak nak push, serious dah hilang semangat. Susah sangat rasenye. Laki aku pun pujuk2 jugak, “ kesian baby yang, kepala dia tersekat tu, awak tak boleh macam ni yang”.AKU LETIIIHHHH…dalam hati aku pikir kalau kau nak ceaser aku pun aku dah tak kesah dah, aku dah penat sangat dah ni. Pastu aku dengar diorang cakap “ dia tak boleh la”, “ dah lama sangat dah ni” . then aku dengar bunyi mesin, and the doctor said , “kalau you tak boleh push jugak lepas ni saya kene vacuum baby keluar la, dah lama sangat ni”, Vacuum? Alamak, kene vacuum ke? Serious aku seram dengar bunyi mesi vacuum tu, terus aku tiba2 dapat semangat nak push. So I push, push and push again and finally baby aku akhirnye keluar dengan lajunye, dan diorang terus letak atas perut aku. Aku nampak baby samar2 je, warna cam kelabu gitu, sebab aku terus terbaring lege sangat aku dah bersalin.

Bersambung……………….

2 comments:

MK said...

buleh lak pura-pura tak sakit sbb takmo push..ko pun sama drama queen ngan akak daaa dek non...

kelakar..kelakar...sian ko..sakitkan..

eyda said...

akakakak...memang drama queen pun...tengah beranak pon boleh belakon gitu..hehe