Monday, September 7, 2009

Lets cook spagetti campak-campak for berbuka


Untuk berbuka semalam aku telah memasak. Bukan selalu aku memasak berbuka ni. Bukan sebab selalu makan luar, tapi sebab selalunye laki aku yang masak..huhuhu. Habis dah the option is either you cook OR you look after Iman. Dan memandangkan laki aku memang suka masak, aku mengalah la..wakakaka...yo lah sangat.
So semalam aku pun masak la menu simple2 jek, spagetti campak2 je sebab aku kalau masak memang main campak2 ikut suka aku jek. Pastu , masak sayur sikit dan goreng beberape ketul chicken drummet ayamas. Walah dah siap untuk diambil gambar..hehe..

Nak resepi ke? aku campak2 je, tapi lebih kurang cam berikut lah yek:

Bahan-bahan : ( untuk 2 orang makan)

spagetti secukupnya ( aku pakai angel hair sebab dia halus, so dan cepat lembut)
3 biji tomato merah - dipotong dadu
15cm carrot - potong dadu halus2
15cm batang celery - didadu halus2
sebiji bawang besar - didadu halus2
Sebiji bawang putih - didadu halus2
1 sudu kecil mix herbs or italian herbs
ayam dan sausage didadu ( boleh diganti dengan udang/ sotong/ sardin dan ape2)
1 sudu besar jus lemon
olive oil secukupnye
Cili padi secukupnya ( untuk orang2 tekak melayu cam aku..hehe)
garam secukup rasa

Cara2:

1. Panas kan olive oil, bila dah agak panas masukkan ayam dan sausage.
2. bila dah agak2 separuh masak masukkan pula bawang besar, bawang putih dan cili padi.
3. Bila bawang dah agak layu masukkan tomato, celery, carrot dan masakkan atas api perlahan sampai semua bahan tu lembut dan jadi cam berkuah-kuah pekat gitu.
4. Bila dah pekat masukkan herbs dan lemon jus. Gaul sebati.
5. Akhir sekali masukkan garam secekeup rasa, tapi since bulan pose tak boleh nak rase, agak2 je lah.
6. Dah siap dan boleh lah dicurah keatas spagetti yang dah siap dicedok lam pinggan.

Sayur plak, aku rebuskan carrot ngan brokoli tu sampai lembut, pastu aku tos. Pastu aku goreng plak dalam kuali dengan butter, salt and pepper. Siap..kan aku dah kata, main campak2 je..hehehe

3 comments:

areT said...

campak2 pon, nampak sedap...bleh wat open hse nanti ek

MK said...

sempat masak smlm? ingat buka kat luar...

aaahh terkejut tak tetiba ade org kenal kat Stesen LRT..heheeh..

nice to see u again dek non!!! betambah kurus nampak!

eyda said...

wakakaka..terkesima jugak tetiba ade awek tegur....dah le muka mase tu tengah berkerut2 tunggu husband...

tu menu hari ahad kak intan ooiii..semalam tak sempat pon masak..hehe