Monday, September 14, 2009

Lets bake some cookies

Finally last Sunday i manage to start my cookies baking projects. Mula2 ingat nak buat 3 jenis, buat 2 jenis siang, lagi satu malam. Tapi oleh kerana laki aku telah keluar berjalan meninggalkan aku dengan dak Iman kat rumah, maka aku tiba2 menjadik sangat busy...hehe...habis, mane nak mandikan iman, nak masak bubur dia, nak basuh kan yak2 dia, nak bagi makan, nak buat susu bagai...dah tu tak tido2 lak tu. dan sejak dah pandai jalan ni dia pantang tengok aku g dapur, cepat je dia follow, lantas aku pun terpakse hadang pintu nak ke dapur tu ngan kerusi ( dapur aku takde daun pintu). Baru dapat start menguli adunan...( ni baru sorang anak aku kan, dah mula rase susah nak memasak. Aku salute orang yang ade anak kecik 2,3,4,56789....dan masih sempat buat keje rumah dan buat kuih raye dn buat semua bende yang lain, korang memang terrer).
First aku buat biskut faveret laki aku, Sultanah Karachi. Sebenarnye aku agak malas nak buat biskut ni sebab dia nak kene letak lam cup pastu buh ceri bagai, sedangkan aku jenis yang kalau buat kuih semuanye jenis "dijemput-jemputkan" jek..hehehe...tapi dah tu biskut yang arwah mak laki aku selalu buat dan dia sgt suka maka aku dengan rela hati dan gigih nye buat la. Aku dah pernah buat biskut ni 2 kali raya yang lepas, laki aku tunjuk resepi dari buku resepi mak dai ( sadis kan, akak cam syahdu plak), tapi boleh tak semalam buku tu takde, dia kata dia tertinggal kat opis. Yang g bawak ke opis tu buat ape? sebab ade akak kat opis nak resepi katanye..Jadik aku pun pakai la resepi aku sendiri,hehehe..bahan2 aku ingat cuma sukatan aku main agak2 sajork.Nasib baik jadik puan-puan, kalau tak sape nak makan berbalang2 tuh...

Biskut Sultanah Karachi

Dapat 2 tupperware tinggi + satu balang, cukup la kan....

Aku start projek kul 12 camtu, by the time laki aku balik kul 4 pon tak siap2 lagi..wakakak..dah aku jap2 melayan dak iman, lelame aku letih aku tinggal kuih, aku baring kat sofa layan dvd Friends,wakakaka....Pas laki aku balik aku sambung habiskan bakar biskut tu. Aku buat 2 adunan, dapat la banyak sikit, boleh bawak balik kampung.
Memandangkan aku dah letih, jadinye Biskut yang kedua tu aku uli adunan sajork. Aku buat 2 adunan gak, pastu adunan tu aku simpan lam peti sejuk, bila2 sempat nanti aku sambung buat balik. Tapi aku bakar la sikit nak rase sedap ke tak. Mesti la sedap.wakakaka..mati la puji diri sendiri katenye...
Note: seorang chef bg petua, adunan biskut kalau kita bg dia sejuk sebelum kita bakar, dia akan jadik lebih rangup.

Biskut Oatmeal Raisin

Banyak ni je yang aku sempat bakar,heheheh....

Itu la sajork projek biskut raye aku semalam. Niat di hati nak buat macam2 nih, nak buat coklet chip cookies, peanut butter cookies, ccoklat shortbread, nak buat cake dan nak buat baju melayu anak..hehehe...nasib baik baju melayu anak dah beli satu, jadik la, daripada takde langsung...

5 comments:

Anonymous said...

okay, gambar biskut sangat artistik and cantik giler, hahaha

oh, nampak sedap tuh sure la, hehe

eyda said...

cantik kah? sebenarnye bekas tak lawa, sebab tu kene zoom biskut tu...hehehe

Anonymous said...

ekceli yg dlm bekas tak lawa tuh punya picture looks more retro, hahaha, itu la yg cantik

MK said...

giler kagum!!! but ko perasan tak? masa akak beranak 1 mmg sgt rajin masak. bila dah ade 2 sajer terus malas!!!

moral of the story... sila lah rajin2 masak sementara ade anak 1..hehe

eyda said...

Betol la MK. Saye kan, mase takde anak, buat 5 kuih, anak 1 dah kurang jadik 2 kuih jek, anak 2 karang harus 0 terus..hehehe

Iman suka nak tarik semua benda la, cabaran sangat mak dia nak memasak tau...