Friday, June 5, 2009

Lets run and run, run forest, run

Satu benda yang aku tahu aku memang tak terrer sejak dari azali lagi TETAPI aku selalu berangan dan teringn nak cuba buat adalah, berlari. Bukan la jadi pelari pecut ke apa, cuma lari jarak jauh, 5 km ke, 10 km ke camtu la. Kenape? Entah la, aku pun tak pasti dari mana angan2 tu datang. Aku tak pernah pulak rase teringn nak panjat gunung kinabalu ke, main tennis ke, futsal ke tapi satu tu je, every now and then I always have the feeling like it must feel great if I can run and run and run. Mungkin secara di luar sedar aku rase macam berlari tu adalah satu cara yang boleh bagi aku rase lege dan hilangkan segala tention and stress yang kadang2 aku rase macam berat je dan kadang2 rase letih je. Mungkin aku rase kalau aku lari tu boleh bagi aku rase bebas, seolah2 aku lari dari semua perkara yang buat aku rase rimas, penat, stress, tertekan. Mungkin la, tak tau la betol ke tak. Tapi sayangnye angan2 tu masih hanya angan2 sebab aku masih belum cuba berlari. Last aku g jogging pun rasenye 2 tahun lepas,hahaha. Itu pun setakat sekangkang kera je, sebab takde stamina, cepat pancit la. Habis cemane nak lari 10 km ni ?

Tapi kalau aku boleh la berlari dan lari mesti best kan. Aku selalu teringin nak join larian amal ke, tak pun join Rat Race yang company2 besar kat KL ni buat setiap tahun ( company aku pun join sekali), tapi aku tak pernah pun join, ye lah, tak pernah2 lari tiba2 nak masuk race pulak, gile ape, harus aku jadi peserta paling last nanti. Tapi nak berlari pun agak susah la untuk aku. Kalau setakat nak buat aerobic, angkat berat, skipping bagai boleh la aku buat kat rumah, tapi mane nak sama ngan lari, takkan aku nak lari dalam rumah plak kan. Dari hujung sampai pangkal rumah aku pun tak jauh mane, sekangkang anak kera je jaraknye, dah kata rumah aku pun size comel jek. Nak bagus boleh lari dalam rumah memang la kalau ade treadmill, tapi berapa la pulak hargenye tu cik tipah oi. Tak mampu akak. Nak berlari kat luar memang aku tak sempat la, sebab hari kerje aku keluar awal pagi, balik dah gelap. Boleh buat pun weekend la. Kalau aku buat every weekend agaknye berape lama masa yang diperlukan untuk aku meningkatkan stamina dan membolehkan aku berlari sejauh 10km ? Bergantung kepada berapa lama aku lari setiap hari. 1 jam ? 1.5 jam ? 2 jam aku tak sanggup la. Hehehe. Tak semangat doh.

Aku bukan ape, hari tu on the way balik office, tengah aku control2 cun jalan pakai kasut tinggi nak balik office ade la gadis2 Standard Charted yang cute2 and slim2 ni approach aku ajak join larian amal rasenye, dalam hati memang teringn tapi memikirkan aku pasti yang aku takde stamina, aku sengih dan blah je la. Satu peluang dah aku sia2 kan. Pastu tadi aku dok belek2 majalah shape yang aku beli semalam, tiba2 nampak sesuatu yang menarik :
Rase teringn sangat nak join, tapi mampu ke aku ? berape jauh boleh aku lari ? But this is a great opportunity because it’s in July; I still have time to try and build up my stamina but do I have the time to do that? I don’t know, I’m not sure. But it is indeed a really good way to try and test my limits, kan kan kan….

5 comments:

Anonymous said...

weh, kak dalia pun tertarik tau.. lagi azab, teringin nak masuk siap malas training lagi, hahaha, kat putrajaya kaan, malam lak tuh, sure tak seazab lari siang, tokleh ke lari main2, just wanna join, bukan nak menang, hehe..

areT said...

eyda..kalau dah teringin sgt tu..join je....best tau...tp toksah la lari laju2 sgt...slow2 je...u go eyda

. said...

ita penah try nak join larian shape tuh tp dah penuh.. biasa derang join dgn magazine menshealth.. so itu adalah acara cuci mata bukan acara larian.. tp ada gak org lari.. niat dah salah dats y bila turn time ita dah penuh..kekekkeke

larian SCB tuh biasa tak jauh.. n banyak makcik2 yg lagi x mampu join (staff ar..ahahahah).. itu adalah pengalaman saya sbg staff SCB yg kene join larian amal :)

-dal- said...

jom jom.. nanti aku balik kita masuk nak. At least semangat sikit nak training.

eyda said...

Boleh je masuk pastu lari main2. Register je, pastu lari la mana yang mampu, agak2 tak larat jalan la. Kalau lari yg nak menang tu harus kene training setahun rasanya...hehe...jom la masuk ramai2, musti best..