Monday, June 8, 2009

Lets cook some vanilla cuppies

Hari Ahad aku bangun awal, kul 5.30pg pastu tak tido dah, cam nak g keje plak kan. Padahal Iman tu, terjaga nak susu pastu dia muntah plak, dah la kitorang kene bangun bersihkan dia and muntah2 semua tu, pastu harus la semua tak boleh tido dah. Sudahnye awal2 pagi semua duk depan TV layan DVD. Kitorang tgk The International, Clive owen ngan Naomi Watts belakon. Layan jugak cerita tu, pasal investigation, tapi banyak bercakap skit, kira kalau tak tgk betol2 harus tak paham.

Habis movie kitorang pun start ngan keje masing2. Laki aku kemas rumah, rearrange furniture semua, aku buat breakfast. Teringin pulak nak try resepi vanilla cupcakes dari blog Ita, bahan2 cukup, aku mula la projek.

Cupcakes sebelum dimasukkan lam oven. Harus ade resepi sekali kat situ...hehe

Cupcakes yg baru masak, tapi blom diletak frosting, tapi aku dah lapar, so makan sandwich dulu..hehehe..

Bye the way, cupcakes ni sedap dimakan mase dia panas2 tau. Laki aku mula2 dia cam cuak nak makan sebab resepi ni kan letak Zuchini, tapi bila dah masak, takde pulak rase sayur, sedap je, manis2 gitu. Lagi satu resepi asal letak almond1/2 cawan , tapi ganti ngan oat sebab tu je yang ade..hehe

First time buat icing, lame jugak nak bg dia kembang camni, ni pun cam tak cukup kembang je tapi aku dah malas..hehe

Dah siap di frosting. Tak pandai la aku nak pusing2 tu, main tibai je. Lagi separuh tak letak icing sebab laki aku tak suka icing2..hehe

Here is the resepi yg aku copy paste je dari blog Ita..hehe

Cuppies Ingredient :

1 1/2 cup Self raising flour
1/2 cup Chopped Almond(aku ganti ngan oat)
2 Eggs
3/4 cup Castor Sugar
1/4 teaspoon Salt
1 1/2 cup grated Zucchini

1/2 teaspoon Vanilla Essence

(Make 12 serving with 141 calorie per serving of 59g each)


How to?

Whisk together item 1 and 2, put aside
In different bowl beat item 3, 4, 5, 6 & 7 with mixer
Then mix together the two mixture & put in those cute cup
Bake 'em for 30mins at 350F / 177C

Ingredient for frosting

3 White Eggs
Pinch of Salt
1/2 cup Icing Sugar
1/2 teaspoon Vanilla Essence
1/4 teaspoon cream of tartar (to stabilize the mixture - can be replace with 1/2 grated zest of lemon aka 1/2 biji lemon punya kulit)

(Make 12 serving with 37 calories each)

How to?

Beat everything together until fluffy
Then put everything in piping plastic or any plastic :P

Satu adunan tu dapat 12 cupcakes, agak banyak jugak utk kitorang yg duk berdua ni. Sampai malam makan tak habis. Anyway, resepi ni elokla dimakan semasa dia masih panas, sebab bila dah sejuk rase cam kuih cekodok pisang tapi tak letak pisang,hehehe.

3 comments:

. said...

wah, bangga :)~
tader rasa sayur eh.. tapi kalau dah sejuk rasa mcm cekodok pisang, so x brapa menarik gak la kan? sbb cuppies biasa kalau dah sejuk pun, lembut2 getu, bukan lembik/liat kan?

. said...

pandai eyda wat frosting.. cantik! ita x reti buat swirl2 tuh

eyda said...

ita,cupcakes ni bila dia sejuk dah tak lembut cam cake dah..dia jadi padat dan kental gitu, so tak berape best la.