Thursday, August 20, 2009

Lets menjahit manik dan labuci di bulan ramadhan

Tara….ini adalah entry tayang menayang projek menjahit manik aku yang dah siap. Tapi aku bukanlah pro, aku amatur je, tuan baju ni pon adelah customer aku yang pertama a.k.a akak aku..wakakaka..tapi sebab dia akak aku make dapat discount adik beradik gitu…..Anyway, aku suka la baju dia ni, cantik tau, kain dia cantik warna pon aku suka, ni kain ape Long? Macam thai silk tapi lembut. Shantung silk ke? ( betol ke ejaan shantung tuh?,hehe)

Anyway, plan aku adelah pada bulan pose ni since aku takde buat ape mase lunch time, jadinye aku nak mengisi mase dengan menjahit manik la kan ( sebenarnye mase keje pon aku selambe jahit jugak,hehe). Alhamdulillah jugak, baju kurung moden ngan baju kebaya yang aku tempah untuk pakai di hari raya haritu sudah siap, sangat cemerlang sekali tukang jahit yang aku jumpa kat Kajang tu, tak sia2 aku susah payah google. So, boleh la aku memanik baju aku kat office ni supaya bling2 di pagi raye. Kat rumah boleh jugak buat tapi kene tunggu dak Iman tido, kalau tidak habis manik2 aku kene serang dengan dia, takootttttt…

Ini lah antara hasil2 kerje tangan aku memanik selame ni. Takde la hebat sangat ye, sebab aku bukannye g berguru dengan yang pakar, aku berguru dengan buku jek. Aku beli buku “ jahitan manik dan labuci” oleh Rosita Jaafar. Siap beli 2 plak tu, bukan ape, memula aku beli satu yang tebal tu, pastu rase cam style dalam tu ala2 old school sgt, lantas pastu aku beli plak satu lagi buku dia yang latest. Pastu aku pun mula la buat projek2 manik kaedah cuba jaya keatas baju2 aku sendiri. Dan hasilnye so far not bad la, dah kate baju aku, harus aku buat sungguh2, nak cantik punye pasal.wakakaka.

Taraaa.....konsep adelah tabur2, manik dan bunga tabur....
Bahagian bawah baju.......

Bahagian lengan baju..............

baju kurung pesak gantung dah siap dimanikkan

Ni baju aku sendiri....konsep tabur2 jugak

Ade yang kata aku nye taburan rapat gile.....harus bling2 lebih gitu...



Baju aku jugak...konsep manik beriring...

Manik beriring aku pon cam rapat gile....( nape manik2 tu jadi color lain lam ni ek, warna dia sebenarnye purple ngan silver)

Tu je lah tayangan untuk hari ini. Ade lagi sebenarnye corak2 lain tapi aku tayang lain kali la ek, tak sempat nak snap semua baju. Sebenarnye ade jugak cadangan2 dari kawan2 aku (especially Zira) suruh aku amik tempahan, tapi so far aku takde la lagi amik tempahan, ade pon akak aku la sorang, sebab aku pon takde promote2 sgt. Tapi kalau ade yang rase nak tempah memanik ngan aku bg tau sahork ye. Kalau aku rase sempat siap aku buat sajork takde hal....ok lah, chow cincau...

4 comments:

zalinabasir said...

okey la...akak suka...klu nak tempah lain camane?...post ke?...awal ramadan kami blk kg...selamat berpuasa....

eyda said...

nak tempah lain kirim la kat Man, kalau sempat la, kalau tak post la.

MK said...

sangat kagum!!! sgt hebat!!! sila letak quotation price okes!!!

my kakngah pun mmg tailor so my baju kurung semuanya gini la mengerlip2 beading and what not and colleagues & frens semua berkenan but my sister kat melaka...sooooo derang kecewa sbb jauh sgt nak tempah tak kesah la utk raya ke baju keje ke gitu.

kalau eyda serious nak amik tempahan tell me.. i'll ask my frens to send to u. not only for raya maybe after raya juer.. okes!! sorry terpanjang

eyda said...

Ye lah, your kak ngah jahit baju nikah your kak chik sangat lah cantik, kagum sgt. Senang la MK boleh hantar kat kakak sendiri jahit baju.

Yeke, nak quotation price? hehe...boleh, boleh. Nanti i will update this blog and letak quotation price kat contoh2 yang ade tu yek...