Tuesday, August 18, 2009

Lets cook crispy bread and butter pudding

Last weekend aku dok rumah 3 hari ( isnin MC, hehehe) , so agak feeling2 jadi suri rumah sepenuh mase gitu, kate dok rumah buat keje rumah, masak, jaga anak bagai. Since dah feeling suri rumah maka mood nak masak pon sudah mari. Antara yang aku masak adalah, biasalah, pudding la, kehkehkeh. Takde bende lain kan, asyik le buat pudding je keje aku. Nak buat cemane Senah hoi, dah aku suka makan pudding, laki aku pun suka, anak aku pon suka. So pudding it is.

Puding Roti Garing

Sebenarnye ini adelah projek yang tak berape menjadik sebab aku rase resepi ni terlalu banyak pakai butter, end up pudding aku jadi garing,hehehe. Tapi selain tu aku rase okey, jadi di mase hadapan kalau aku nak pakai resepi ni kene la kurangkan butter.

Bahan2:

8 keping roti
1 tin susu cair ape2 cap pon takpe
2 biji telur
4 sudu butter ( sila kurangkan kepada 2 sudu ye)
½ cawan gula halus
½ sudu serbuk kayu manis
1 sudu kecik esen vanilla
Kismis / ape2 buah secukup rase. ( aku pakai kurma sebab itu je yg ade)

Cara;

1.Potong2 kan atau koyak2 kan roti pastu rendamkan dalam susu cair selame 30 minit.
2.Campurkan telur, gula, butter, esen vanilla dan serbuk kayu manis dan gaul rata.
3.Tuangkan campuran telur tadi ke dalam roti yang dah layu itu. Masukkan juga kismis. Gaul sesuka hati.
4.Tuangkan adunan kedalam bekas/loyang yang dah digris ngan butter.
5.Bakar dalam oven pada kepanasan 180 darjah celcius selame 20 minit/ sampai dia perang. ( in my case, sampai dia garing,hehehe)


Before and after

sedia untuk diNGAP...

............................................................................................................................


Selain itu aku jugak masak puding jagung hari sabtu haritu, kiranye konsep rumah aku meriah ngan puding ye kawan2. Resepi adelah same seperti yang lepas la yek, simple sajork.

...........................................................................................................

Semenjak dua menjak ni aku adelah sedikit malas nak bercerita, ntah nape ntah. banyak je bende nak story mory ngan uolls tapi cam malas nak menaip segala. Kenape kah tiba2 datang mood malas ni pon aku tak pasti padahal aku gian je nak buat entry pasal books and movies cam dulu2 ( banyak dah buku and movie aku dah tengok, tapi lambat beno update, harus dah basi cerita2 aku, tu yang makin malas nak story tuh). Jadinye, insyaallah la dimase hadapan aku akan cube meluangkan lebih mase untuk blog aku nan satu ni ha. Tapi rasenye bukan dalam mase terdekat kot nak cerita pasal books and movies bagai, sebab lam mase terdekat aku gerenti cerita masak2 juga yang akan keluar kat sini, dah kate pon nak raye gitu, harus mak sibuk buat kuih raye uolls......hehehe

No comments: