Friday, May 29, 2009

Lets eat, dont think, just eat

Aku dah buat satu kerja gila harini. Lunch tadi aku makan besar puan2. Biasa la hari jumaat kat depan office aku ni ade pasar malam ( walau pun hari siang tapi namanya tetap pasar malam kan). Opposite wisma genting ni kan ade jalan cam bukit skit, panjang sampai ke belakang the weld sana, sepanjang2 jalan tu jugak la banyaknye orang meniaga setiap hari jumaat. Macam2 adaaaaaa. Segala tudung, kain batik, kain baju kurung, telekung, roti, kek, accesories, blouse, buah2 dan berbagai2 kuih muih dan lauk pauk. Aku memang suka g pasar malam ni, every Friday tak pernah miss, tak membeli pon kadang2 tapi nak g jugak cuci mata.

Alkisahnye harini aku dah lepas geram lalu membeli nasi ambang untuk makan tengahari. Kalau orang johor atau orang jawa mesti familiar ngan nasi ambang ni. Yang tak tau tu, nasi ambang ni nasi putih je, tapi lauk2 dia banyak, diantaranya serunding kelapa, ikan kering, ayam goreng, ayam masak kicap, tempe masak kicap, mee goreng (ya, mee goreng jadi lauk untuk nasi ambang ni), suon goreng campur ( tak sure aku nama betolnya tapi suon ni digoreng sekali ngan tempe, tahu and tahu kering). Kalau kat kg aku kat muar nun, ade kenduri kendara diorang akan hidang nasi ambang ni, hidang dalam dulang besar, satu dulang tu boleh makan ramai2, mengeratkan silaturahim gitu. Tapi selalunya satu dulang tu mesti tak habis walau pun makan 4 orang sebab memang banyak, dulang besar katanya, so bila orang jemputan nak balik diorang akan tapau la nasi ambang tu sekali ( selalu nya tuan rumah bg la bekas / daun pisang ngan surat kabar ke). Tapi kalau nasi lam dulang tu habis pon tuan rumah bg gak bekal nasi bg semua jemputan bawak balik, kira diorang tak kan balik tangan kosong la. Nasi ambang yang ditapau dan dibawak balik tu pulak dipanggil ’’berkat“. Aku ingat lagi dulu kecik2 kalau atuk aku balik kenduri selalu bawak balik berkat bg anak2 cucu dia yg dok menunggu kat rumah.Memang berkat pun, takde pembaziran.

So kat pasar malam office aku ni ade la satu kedai makcik ni jual nasi ambang. Rasenye baru lagi makcik tu menjual dalam 2/3 bulan kebelakangan ni, tapi orang yang membeli aku tengok boleh tahan ramai, ramai jugak penggemar nasi ambang kat KL ni rupa-rupanya. Aku selama ni dok perhati je la, teringin gak nak beli tapi tak berani sebab aku kan tengah diet puan2.hehehe. Tapi harini aku telah melepaskan gian, tadu kul 12 sharp aku terus g pasar malam tu padahal lunch time start kul 12.30 ye, aku terus tuju kedai nasi ambang tu dan membeli satu bungkus yang gemok nasi ambang, kenapa gemuk ? sebab macam2 lauk ade. Akak tu tanya « nak semua lauk ke ? » aku angguk je tanda setuju. Jadi dapat la semua lauk ayam goreng rempah, serunding kelapa, mee goreng, suon goreng, sambal belacan dan ikan masin bulu ayam( betol ke eh name dia bulu ayam, aku ingat2 lupa) dengan nasi semangkuk ( aku tak mintak separuh pon nasi ni, konfiden gile). Ambik kau, sekali dia bungkus bukan main besor size bungkusan tu. Gerun. Lepas menapau nasi ambang aku pusing2 jap saje nakbuang masa, karang aku balik office awal ade plak orang kat office tengok aku makan, harus diorang gerun ingat aku buang tebiat, dah selalu diorang tengok aku makan roti, tetiba harini aku bantai nasi size giant, harus banyak je soal karang, tak kuasa aku nak layan.

Dalam kul 12.45 camtu aku masuk office, ade la 2,3 orang lam office tu, lantak la. Aku pun memulakan operasi. Bukak je bungkus bau sambal belacan ngan ikan kering pon keluar, memula aku pon tak tahan ( sebab aku dah lama tak makan ikan kering ngan sambal belacan, laki aku tak tahan bau) tapi lepas lima,enam suap aku dah imune dah, tak bau ape pon, laju je aku makan. Mula2 ingat ni confirm tak habis ni, tapi sekali suap punya suap, licin puan2, tinggal tulang ayam jek. Layan habis makan nasi ambang, teringat zaman kecik2 dulu makan nasi ambang kat rumah atuk, nostalgia jap aku tadi sambil makan. Agaknye tu yang bat makin sedap tu, sebab ade flashback,hehehe. By the way, satu bungkus tu harga dia RM 5. memang kenyang gila dan puas hati dan actually boleh makan 2 orang hehehe. Ape dah jadi ngan diet aku nih? malam ni aku tak makan dah, sebab perut aku dah melebar ni, penuh ngan nasi ambang hehehe.

p/s: mana gambar nasi ambang? Takdak sebab cameranya esok baru nak beli. That’s the plan la, mintak2 everything goes as plan then boleh la aku buat post2 bergambar-gambar pas ni. Itu pun kalau laki aku bagi aku pakai camera sewenang2 ( dia anti skit showing pictures tru internet ni, takut ade orang salah guna katanya, tapi aku bukan artis hehehe ).

5 comments:

. said...

tempe oh tempe.. i miss u.. :(
my mum penah cakap, ita patut kawen dgn org johor sbb suka sgt makan tempe

eyda said...

ya betol, jgn jadi macam saya, kawin ngan orang ipoh yang langsung tak makan tempe..:(

areT said...

tumpang lalu....:)tak pernah makan nasi ambang...kena coba ni kan

-dal- said...

bila nak update entry camera baru.. hhehe

. said...

ahahha... betul la daL.. ita pun menuggu entry2 bergambar ni