Saturday, January 8, 2011

Lets stay awake

Arrgghh...terjaga kul 4 pagi tadi, sampai sudah x leh tido.....macam2 bende aku pikir...pasal keje mostly...benci la keje aku sekarang....keje aku memang dah already banyak pastu boleh plak bos2 besar ni tambah lagi ngan bende2 yg memang x patut at the first place....Tention tul la...Ade sape2 nak tau cerita ke? meh akak story mory...nk bg ringan skit kepala.

Tention - reason 1
Since kwn aku sorang tu bg 24 hours resign letter, aku kene la replace tempat dia and duduk kat counter. Fine. Aku pon biase deal ngan org. Plus aku lebih selesa keje dgn kakak kat couter tu dari keje ngan budak baru yg dok sebelah aku tu ( baru masuk, gaji besar sebab experience 6 tahun tapi kuat gile mengeluh)....aku x larat dgr dia mengeluh...dgn hormon aku yg x stabil sekarang ni aku selalu rase cam nak hempuk kepala dia ngan fail2 atas meja aku tu.Mane taknye, since dia baru masuk keje, keep on ckp keje kat sini relex je, tak macam keje kat company lama dia, pastu jap2 kata boring la, takde keje la. Tapi sekali kite bg keje dia mengeluh, merengus, mengeluarkan bunyi yg sakit didengar telinga. Pastu asal suh deal ngan orang2 from other dept, dia malu la, takut la, segan la end-up leh ckp " akak la buat"...boleh camtu senah?...cam bebudak okey, umur dah dekat 30 dek....Please grow up.....Aku dah selalu sound dia,aku malas nak bitchy2 lagi, sekarang ni aku dah dok jauh dari budak ni tolong jgn kacau hidup aku...

So now, duk di counter aku keje lebih kurang same dgn ape yg aku buat selame ni. Deal dgn customer yg nal beli/renew/cancel motor, travel, house, fire insurance..plus menjawab sebarang enquiry yg bijak mahu pun kadang2 tak berape bijak dari customer yg walk in mahu pon call our line....banyak ke?..boleh tahan banyak.... cuma in addition, sekarang ni aku kene handle cash and aku kene buat report tiap2 hari ...(sebab tu sy selalu lambat keluar ofis sekarng ni MK)...itu pun kadang2 aku tinggal je, balik cam biase, esok pagi baru aku buat report tu. Fine, takde susah mane pon, cume kadang2 pening kepala skit bila kira2 amount x same pastu pecah kepala jap pikir " mane yg aku salah key-in ni? kat mane yg short ni?aku salah kira ke?" Tak kesah. Kadang2 rase seronok gak buat kira2.

Tapi tiba2 since last friday bos aku tambah lagi keje kitorang. Starting this year sape2 yg ambik maid Indonesia mereka harus lah membeli insurance utk maid mereka. Rules baru dari kedutaan Indonesia ye. Semua ni gara2 segelintir orang di malaysia ini yg jahat dan mendera maid mereka. Akibatnye semua orang terkena tempiasnye termasuk lah aku walau pun aku tak ade maid pon. Company aku memang dah ready dgn Maid Protector Insurance ni dan product ni boleh didapati di SEMUA CAWANGAN POS MALAYSIA DI SELURUH MALAYSIA ya. Kan senang kan, g je la pos office yg berdekatan dgn rumah anda ya tuan2 dan puan2. Tapi since office aku dekat gila dgn kedutaan Indon tu, maka ramai la plak yg suka2 jalan ke counter aku nak beli insurance main ni.

All this while, kitorang menolak secara baik dan directkan mereka ke tempat yg betol, which is pos office yg berdekatan. Tapi since last thursday, our beloved MD telah dgn baik hatinye memberi arahan utk tidak menolak sesiapa yg dtg ke kaunter kami. Semua ni gar2 pada suatu pagi, sewaktu salah sorang customer yg sesat ni dtg, MD tu ade berdekatan dan mendengar kami menyuruh insured g pos office. So MD aku nk jadi hero lah kan. Dia kan "TAHU" work load staff2 dia yg kecik2 cam kuman di lautan ni kan. Dan dia pon bijak, tak payah think things through, sejurus selepas itu jugak terus g jumpa bos aku suruh kitorang accept je walk-in customer utk buat maid insurance ni. Bos aku yg baik ni pon, takde la cuba nak rationalisekan keputusan MD tu. Terima je bulat2, sebab nanti kan "DIA" yg akan buat keje2 tu semua kan...memang tak la...aku gak yg kene buat...

So sesedap rase bos g kat counter kitorang and order us. We tried to explain how this will inter fere with our existing job and customers. But no, the bos nicely said that he will arranged someone from the processing department (yg duduk di tingkat atas ye) to help us issue the policy immediately and hand it over to us immediately. Berape org yg dia assign to help us issue policy? ONE. And the process took how long per policy? 20 minutes. And how long after he told us that that the first customer come walking in to buy the product? 10 minutes. Are we prepared? Not really. But we did it and the customer is happy even though he have to wait for 30 minute. Right after that 8 more customer come to buy the product and all went fine except that kami berempat ( termasuk our receptionist) merah2 muka kene turun naik tangga nak hantar forms and ambik policy from processing department. Aku rase cam nak terberanak kat tangga je.

And that was day one.

Day two. Awal2 pagi, dimana pada mase ini aku selalu mengisi mase menyiapkan report2 aku yg dah menimbun, customer sudah sampai di kaunter. Now, what happen is, yesterdays customers, once they succesfully received the policy from us in the HQ, they have to go back to the embassy and submit it to them. Once the embassy people see that WE can do the maid insurance for these people, they then conveniently told everybody to come to our place to do the insurance INSTEAD OF telling them to go to post office as they use to. Now, this is indeed very2 good for our business (itu lah yg si MD bijak tu pikir, dit,duit $$$$$), but we are not well equipt to handle all these customers, the post office do, they have the proper system, they can do it immediately from the counter. We definitely do not. So semalam, office aku dah jadi macam kat Chow Kit ye. Seating area yg biasenye memuatkan 8 customer at one time MAX, telah dimuatkan dengan 20-30 customers. ade yg kene berdiri dan sampai kene duduk kat pintu masuk yg dah dekat sgt ngan lif. Kepala sape tak pecah? Sampai aku tak boleh nk buat keje aku, keje aku yg dah memang melambak. Tak boleh nak concentrate dah.

Sudahnye orang2 lain pon kene tolong kami buat keje, managers from processing, admin and product development, post malaysia product semua pon turun padang and tolong kami buat keje. Dengan photocopier rosak, printer rosak (perkakasan kitorang memang zaman purba ya).Itu pon ramai customer yg bising sebab lambat la, asyik dok lalu lalang depan counter aku tgk aku buat ape. Arrgghhhh.....tention gile sampai aku minum nescafe tumpah kat baju okey....rase nak jerit sgt...tadi memang aku doa2 je la, biar la air ketuban aku pecah mase ni biar semua orang kaget pastu aku boleh keluar dari neraka tu...but that does not happen. Thanks a lot la pada semua org yg tolong because memang sangat2 membantu meringankan beban, but still aku letih yg teramat sgt, balik keje all i can do is baring. letih, penat, sakit otak semua ada.

Sebab itu jugak la aku tak boleh tido dari kul 4 pagi tadi, asyik dok pikir keje. Berape lama lagi kah aku kene hadapi semua ini? I HATE MY JOB.....

TO BE CONTINUE............

2 comments:

MK said...

alolololo syiaaannnn...

saya call tu nak checking je dek..keje ke tak. tak pernah pun kami tertunggu2 pun..kalau kena tunggu pun tak susah pun..duduk je dlm kereta sambil gossip2 bersama mama puza.

so... take your time..jgn lari2 bahaya..kang tersadung

hiks... takpe..kejap je lagi nak cuti 60 hari ok...

eyda said...

Kawan yg sgt memahami....