Sunday, January 9, 2011

Let Stay Awake - Part 3

(Gambar di copypaste dari noktahhitam.com)
Tention - Reason 3



Luckily, after all the headache, I got to go home early on friday, so 4.45pm dah boleh balik and since aku je yg dapat balik awal, laki aku balik kul 6, so aku naik la bas company sampai pasar seni, pastu tukar naik Putra Lrt sampai bangsar.


So what happen was, sejurus aku masuk LRT pasar seni tu, takde pulak seat kosong. So being a pregnant woman aku target la seat yg ade gambar orang mengandung and org tua bertongkat tu dgn harapan ade lah yg prihatin. Tetapi semua buat tak tau. Pompuan yg betol2 duduk depan aku baca surat khabar dgn sgt khusyuk. Yg duduk sebelah dia pulak terus pejam mata, tido la tu ye. fine, aku boleh diri, Pasar seni ke bangsar pon tak jauh mana, dua station je. Tapi org2 yg diri keliling aku pulak yg dok tgk sane sini cari seat utk aku pastu ada lah teenagers yg bagi2 komen " tipical malaysian la".


Tetiba kat belakang aku ade pompuan yg baru perasan aku sarat menganduk agaknye, kecoh sungguh nk bagi aku duduk. Beria2 sgt dia suruh aku duduk. Masalahnye, dia pegang baby kecik and baby tengah tido kat bahu dia, tak sampai hati la sangat aku nak amik seat dia. Aku pon beria2 tolak pelawaan dia. " eh takpe2 kesian anak tu".Pastu dia suruh pulak anak lelaki dia yg duduk kat seat sebelah bangun bagi aku duduk. Masalahnye anak lelaki dia tu umur dalam 2-3 tahun camtu, Tak sampai hati weh aku nak amik seat budak kecik tu. So sekali lagi aku beria2 tolak pelawaan dia.


Yg sedihnye, mase kami berdua dok beria mengoffer menolak mengoffer menolak ni, orang2 lain yg dok kat seat bersebelahan tu buat ape? Buat bodoh ye. Buat tak tau je. Honestly aku takde nak sgt seat tapi bila situation dah jadi mcm tu aku pulak yg jadi malu, malu sebab mcm aku menyusahkan perempuan dgn anak-anak kecik tu. Perempuan2 yg lain (orang lain yg dok kat seat sebelahan tu semua perempuan) takde rase malu ke?


Kenapa diorang x prihatin langsung? Kenapa diorang x terase dgn perempuan yg ade ank kecik tu sedangkan orang2 lain tu tak sorang pon bawak anak? Mungkin diorang penat sangat tapi X kesian ke dengan perempuan mengandung yg kene berdiri, dia pon penat jugak and mungkin perempuan mengandung tu nak pegi last station which is jauh lagi. Nak biar dia berdiri lame2 ke? Tah la. Perempuan beranak kecik tu mungkin sgt prihatin sebab dia pernah berada di tempat aku dan tau betapa seksa nye kene diri lama2 mase tgh sarat mengandung, dan aku plak sgt paham keadaan dia sebab aku pun ade anak kecik dan aku tau betapa penatnye mendukung anak kecik lama2 ( anak dia umur 11 bulan, kitorang sempat bersembang, tapi budak tu semangat betol, pipi sangat montel sampai mulut pon jadi kecik je.comel sgt ). Mungkin sebab orang lain tu perempuan juga so diorang rase macam diorang tak patut offer seat, sepatutnye orang lelaki yg kene offer seat, macam tu ke? Entah lah, makin aku pikir makin runsing plak. dah la aku runsing pasal keje.
Tapi kejadian macam ni baru sekali aku kene la. Sebelum2 ni bila aku masuk LRT selalunye ade seat and kalau takde pon akan ade orang offer. Cuma pernah mase aku mengandung 4-5 bulan dulu, aku naik Star LRT kat PUDU nak balik Sri Petaling ( more then 5 station ye), takde langsung seat kosong, and since aku mase tu di awal pregnancy, perut pon tak nampak, takde sape offer seat kat aku, sudahnye sampai kat station Cheras aku mencangkung kat dalam train tu sebab nak pitam. Aku tak tau la orang lain macam amne, tapi aku sepanjang mengandung ni tak boleh berdiri setempat lama2, memang nak pitam, semua jadi gelap. And when this happen, tak kira di mana aku berada, di khalayak ramai ke, aku akan duduk or mencangkung sampai aku rase okey balik. Bukan senang mengandung ni ye.

So agaknye bila aku combine semua reason2 kenapa aku tention last friday, no wonder la aku sampai tak boleh nak tido. Kepala celaru sesangat. Dah la perut makin besar, pinggang sakit, nak baring sakit, nak mengiring sakit, nak bangun sakit. Baby ku sayang, tolong la mama, keluar la cepat biar mama cuti lame and tak payah nak mengadap semua perkara menyakitkan hati ni.

2 comments:

zalinabasir said...

sememangnye di saat2 hampir bersalin rasa x selesa bebeno ya...ibu2 akan sentiasa berdoa agar baby kluar cepat....itu semua berdasarkan pengalaman saye......sy prihatin atas masalah mu....bawak2 la bersabar ya....

Norazirawati said...

teruk kan org2 yg tak berperikemanusiaan mcm tu.. aku dulu slalu kena diri n jarang2 la org offer duduk.. imagine la kalo naik komuter yg mcm haram tu.. teruk kn rakyat malaysia ni.. tu la yg jd penyebab laki aku berkorban sanggup drive meredah jam kajang-damansara-jln raja laut-damansara-kajang, everyday time aku pegnen tu psl kesian n risau aku naik train mcm tu..