Sunday, January 16, 2011

Lets cook chicken rice for the first time

Agak memalukan ye tapi saye mengaku, I'm gonna be 30 this year and this is the first time I cook chicken rise, ever. hehe. Sebelum ni pernah gak buat tapi tak proper, cam nasi tu tak masak ngan air rebusan ayam, just buat nasi butter je. Pastu sos yg kicap tu tk buat. So this time aku cube buat nasi ayam yg proper skit la. Siap rebus ayam bagai la. Tapi still tak perfect sebab bahan banyak takde. Timun ngan tomato pon takde, hehe...tak perasan plak, padahal pagi tadi gi supermarket kat sogo tapi ingat beli lada merah je, tomato ngan timun lupe....

Anyway, resepi adalah dirojak dari resepi Jun (jumpa lam website my resepi) + resepi MK + resepi nasi ayam madu ( from Myresipi also). Sebabnye Jun nye resepi banyak ngat pakai halia. Halia aku habis. So tgk resipi MK, cantek sgt sebab x pakai halia langsung, banyak pakai bawang putih je. Tapi sos tiram takde nak perap ayam, maka kite cari resepi ayam madu. Just pakai kicap masin, madu and bawang putih je. Wokeh, semua ade...So jadi lah nasi ayam version eyda, iaitu nasi ayam ala rojak dan asal boleh...heheeh...

Taraaa......
Sup aku kosong jek, jgn kan kata lobak merah, daun sup pun takde..hehe..kan dah kata, nasi ayam ni asal boleh je. Disebabkan sayur lain takde, make lattuce tu aku letak la meriah2. The only sayur yg ade.
Rasenye? Okey, nasi tu memang lebih sedap sebab pakai air rebusan ayam. Tapi overall perlu banyak diperbaiki. Especially sos merah and hitam tu. Lada merah tu aku tak blend, aku tumbuk pakai lesung je sebab sikit. Malas nak kotorkan blender, hasilnye lada tu kasar2 aku tumbuk, name pon ibu sarat mengandung tapi ade hati nak mencangkuk n menumbuk pakai lesung, harus tak larat lelame. hehe.Name pun tukang masak amatur.hehe.
Tapi indicator yg paling bagus utk menunjukkan nasi ayam aku not that bad ialah.........Laki aku habis makan nasi sepinggan. hehe. Sape x tau laki aku adalah seorang pemakan yg sgt cerewet ye, dan sgt susah la nk makan nasi 3 kali sehari mcm orang lain. Pagi tadi dia dah makan nasi lemak plak tu. So normally bila aku masak dia akan makan lauk saje. Tapi dia makan nasi tu habis plak sepinggan. Berbunga2 hati aku. Aku makan 2 pinggan...hehehe
Pasni nk try buat nasi ayam ngan ayam goreng berempah la plak.

1 comment:

MK said...

hekhek...jadi jugak buat nasik ayam ye..patutlah terbau-bau sampai block E.

kongratulasi!!