Thursday, March 26, 2009

Lets talk about water, plain water and water bottle


Do you drink 8 glass of water everyday?

I’m sure everyone have heard about the important of drinking 8 glasses of plain water everyday but how many of us actually do it. I myself have a difficulty to drink that much of water, I’m not a sucker for plain water but I know someone who does. Normally the most plain water I drank per day was about 2 to 3 glasses, I prefer flavored drinks better, it doesn’t have to be sweet though, just some flavor. But lately I’m trying to change that and starting to drink more and more plain water.

Dah bosan struggle tulis orang putih, tukar pulak.

Aku tak pasti sejak bila aku start minum banyak plain water tapi sejak aku tukar botol air baru kat office ni ( sebab yg lame dah pecah, mcm mane boleh pecah ntah ) aku jadi gigih pulak nak minum lebih banyak plain water. Aku pon saje je beli botol besar2, botol ni boleh isi 1 liter air, so that senang aku nak tengok berape banyak air aku minum sepanjang aku kat office ni (since I spend more time in this office everyday). That’s how I realize I drink only about 2-3 glasses of water, sebab everyday aku akan penuhkan botol ni dan aku Cuma minum separuh je, which is 500ml of water per day. Tak hebat kan aku.

Anyway, I did some calculation:

8 glasses = ½ gallon
½ gallon = 1.9 liter
8 glasses = 1.9 liter OR 2 liter ( senang kira)
2 botol ( botol air aku la) = 8 glasses

So kalau aku minum sebotol air ni (1000ml) same la ngan aku minum 4 gelas air. 4 gelas jek, sikitnya, padahal botol air ni besar ni. So aku gigihkan jugak la dengan tidak minum air lain selain air masak ketika di office. No more Milo in the morning or Neslo in the afternoon only plain water, plain water and plain water. So sekarang ni aku berjaya la menghabiskan sebotol air masak ni dan kadang2 aku berjaya minum lebih dari sebotol, tapi tu jarang2. Maknanya aku kene tingkatkan asaha dengan lebih gigih lagi untuk minum 2 botol air masak setiap hari. Mungkin pade sesetengah orang nak minum 2 liter air masak tu senang ( aku ade kenal orang yg amalkan minum 3 liter of plain water everyday, tak termasuk air teh ke, air chocolate shake ke atau air milo ke yg jugak diminumnya setiap hari, banyaknyeee, tak kembung ke?) tapi pada aku agak susah la jugak. Tapi usaha kan tangga kejayaan, jadi BERUSAHALAAAAAHHHHH.

What about you, how many glasses of plain water have you drank today?
Nampak cam sedap je air ni, hehehehe. Tu gelas ikea ke?

No comments: