Tuesday, March 10, 2009

lets talk about orange cake


Gambar hiasan je, ni bukan kek aku. Kek aku tak sempat amik gambar.

Selamat pagi semua,

Harini dengan rasminya aku telah menjadi seorang peniaga kek sebab buat pertama kalinya aku menjual kek oren aku kepada officemate aku harini. Walau pun aku cuma jual 2 tin loaf je, tapi aku bangga dengan diri aku sendiri sebab ade kemajuan dalam minat masak memasak aku ni, mintak2 boleh lebih maju di masa akan datang hendaknya.

Actually, sorang officemate aku si Chris ni ha, suka sgt kek oren aku tu, pastu from time to time dia akan bg hint2 suruh aku buat kek tu lagi tapi everytime aku buat and bawak ke office aku bawak satu Tupperware and share la ramai2 kan tapi dia selalu malu2 kucing nak makan bebanyak. Then last Friday dia bg lagi hint kat aku.

Chris: Eyda, why don’t I provide you all the equipment to bake your orange cake, hehehe ( sambil cakap gelak2, malu tapi mahu cake namenye tu, akak paham dah).
Eyda: What equipment? You want to buy me an oven is it? Ingredient la……
Chris: hahaha. Ya, ingredient.
Gwen: Or why not she just bake for you then she charge you the cost of the ingredient then mark up a bit la…
Gwen ni duduk depan aku, rakan sembang aku lagi2 same2 baru dapat baby. Cantek gwen sudah bukak jalan. Cam paham je ape dalam kepale aku, kalau selalu bg free je leteh jugak akak kan.terus aku berdiri pandang si Chris, tadi aku sembang tapi mate tengok PC.
Eyda : Betol betol, kalau u betul2 nak i can bake for you this week end.
Gwen: See she look happy already.
Chris: Can la, but don’t mark up so much la,hahaha.
Eyda: I won’t la, lagi pun all the ingredient are pretty basic je. Tak mahal pun.

So, last Saturday as always kitorang g jusco shopping barang rumah, aku pun beli la bahan2 buat kek aku. Pastu aku beli tin foil size macam buat meat loaf tu untuk buat kek tu, aku pikir2 masak dalam tu pastu and wrap ngan cling wrap je bawak g office nanti, senang cerita. So last night aku buat la kek tu, saje tak nak buat awal2, karang tak fresh gitu, hehe. So aku buat la dua batch sekali, satu batch untuk chris (aku isi dalam 2 tin foil), lagi satu untuk makan sendiri kat rumah. Suami aku request sebab dia pun suka jugak tapi mase aku kate officemate aku order kek dia cam pelik plak.

Eyda: Yang, officemate saya order kek oren saya, cam best je kan.
Suami: Yeke, dia tak pernah makan kek secret recipe ke? ( dengan nada pelik)
Eyda: mesti la pernah, tapi dah dia suka sgt kek tu, dia kate it’s very moist, pastu biase la dia bg hint suruh saya bawak g office, sekali gwen bg idea jual je, cantek la.
Suami: Kek awak tu memang la sedap, tapi sampai dia suka sgt tu pelik jugak la.
Eyda : ntah la.

Mase conversation ni terjadi aku pun tak terpikir kenape chris suka sgt kek tu. Tapi semalam mase aku tengah buat kek, masuk bahan itu ini tiba2 aku terpikir, memang la suami aku tak paham kenape chris nak sgt kek tu, sebab aku selalu masak kek ni untuk suami aku, and everytime jugak la dia yg banyak makan. Kalau ade kek ni dalam peti ice tu, dia dah tak makan bende lain dah, pagi2 nak g keje makan kek, balik keje pun makan kek. Sebab tu la dia tak terasa teringin sangat2, sebab aku ade untuk masakkan untuk dia. Agaknya kalau dia makan kek oren tu kat kedai, bukan aku yg masak, mesti dia pun beli lagi kat kedai tu agaknye. Agaknye la kan, tu teori aku je. Lagi satu teori aku, orang yg suka kek oren ni adalah orang2 yang suka makan oren, cam suami aku tu, stok orange sunkist kat rumah tu tak pernah putus sebab dia suka sgt, dari situ jugak la aku dapat idea nak buat kek oren, sebab dalam peti ice banyak sgt oren sunkist. Ape2 pun aku sedia masak kek oren ni untuk laki aku sampai bila2, lagi pun ingredient tu semua dia yg beli pun, bukannye aku.heheheh

6 comments:

rizalman atelier said...

comelnyerr.. iman.. best age untuk main2 ngan dia..bau dia mesti sedap! rindunyer baby!

eyda said...

Yap, bau baby sedap all the time kan....

Norazirawati said...

aku suka oren gak...

MK said...

nak kek oreeeennnnn

eyda said...

Ala MK, resepi kek oren tu ayda dapat dari MyResepi la. MK pun gerenti boleh buat punye.

Anonymous said...

eyda..aku baca blog ko psl kek oren..tetiba ngidam plak..nak resepi...