Wednesday, March 18, 2009

Lets talk about nosiness at every corner

Akhirnya aku kembali menulis disini walau pun agak malas je tapi macam tak best plak tengok blog aku takberupdate. Tapi memandangkan gambar2 wedding belum ade ditangan, aku cerita pasal lain dulu la.

Mase balik Ipoh haritu ade la satu couple ni, dia jiran kepada cousin suami aku, duduk kat bukit beruntung but since they know our family quite well they wanted to come and help. That’s not a problem, lagi ramai yang tolong lagi bagus kan. And this couple also has a little baby, a baby girl who is only one day older then my baby Iman. Masalahnye, diorang ni suka sangat membanding2 kan baby2 ni. Pantang la aku buat itu ini sikit mula la dia nak bg komen sampai akak naik rimas, mau tak rimas, diorang ade kat rumah tu tiap2 hari selame 3 hari. Aku bukannya tak suka org lain yg ade baby tau, in fact ramai je kawan2 aku yg baru dapat baby macam aku, tapi kawan2 aku takde plak asyik nak compare2 cam dioarang ni. Agaknye sebab diorang ni dah berumur so dia rase orang yg baru dapat baby cam aku ni memang tak pandai jaga anak la, diorang je yg pandai.

Rimas situasi 1 :

Diorang sampai rumah tu pagi2 kul 9 sekali ngan sepupu aku, pastu diorang pun nak main2 ngan Iman, padahal Iman lom mandi ni, tapi takpe la kan, diorang pun dah lame tak jumpa Iman. Agak2 dah puas main tu aku pun mintak la Iman, kate nak bawak dia g mandi, sekali si bini boleh bunyi " tak mandi lagi ? " dengan konon2 terkejut sgt la tu, maklumla anak dia dah mandi pakai baju cantik bagai. Aku pun bawak la Iman g bilik bukak baju dia, bawak g bilik air mandi. Tiba2 ade kepale terjongol sambil berbunyi " macam tu dia mandi kan baby ", tu statement ape aku tak tau la, tapi aku mandikan baby aku dalam besen kecik yg ade kat rumah tu, dah tu je yg ade. Iman pun ok je duk dalam tu. Iman mandi air suam okey bukan air sejuk tau walau pun dah tengahari,hehehe.

Rimas situasi 2 :

Iman dah siap mandi aku pun nak pakaikan dia baju kat bilik, cam biase aku siapkan dia atas katil sebab aku tak suka duk terbongkok2 sakit belakang, sekali kepale terjongol lagi bersama komen2nya :

Kepala : Laaaaa, berani ko siapkan anak ko atas katil yek, akak takut anak jatuh. Malam2 pun tido atas katil ke ? bahaya la…

Aku : Iman tido rapat kat dinding la, kitorang tido kat tepi2 dia.

Sepupu : Takde la jatuh, Iman tido belah dalam la.

Macam la aku ni bodoh sgt nak biar anak aku jatuh katil, macam aku tak sayang anak aku pulak, ko je pandai sayang anak, benci tau.

Rimas situasi 3 :

Sambil duduk2 melayan budak2 kecik kat ruang tamu, diorang pun bunyik la lagi seperti biasa dengan ayat2 konon2 dia la yg paling cekap lagi bijak pandai bela anak compare ngan aku yg muda lagi setahun jagung ni (nak compare ngan dia aku kira muda la,hehehe) :

Suami dia : Iman dah pandai ape dah ? dah merangkak ?

Aku: lum lagi? Dia tarik2 badan pakai tangan je, menyelar ke orang kate ?

Suami dia : Yg ni ( meaning anak dia, tak tau nape tapi dia memang suka refer to her daughter as “yg ni” ) dah pandai dah, dia duduk pun dah boleh sikit2.

Sekali kan aku tengok anak dia ngan Iman same je, dua2 baru pandai menyelar , dua2 duduk lom balance lagi dah kate umur sebaya kan. Agaknye pade dia menyelar tu dah boleh kira merangkak kot, lantak ko la.

Rimas situasi 4 :

Suami sepupu : Iman, rambut awak ni dah panjang la tapi ayah awak tak nak potong.( rambut iman memang dah cecah telinga dah, tapi laki aku degil tak nak trim, dia kate nak biar panjang cam rambut dia, chit).

Suami dia : anak saya yg lelaki tu dulu mase baby macam ni saya memang tak bg panjang langsung selagi umur dia tak sampai setahun, selalu saya cukur botak je. bila dah tumbuh nanti baru la hitam lebat cantik rambutnya.

Sepupu : memang la elok cukur kan rambut baby, tapi kalau dah asyik botak je kesian pulak tengok budak tu, lagi2 kalau perempuan. ( baby girl dia pon botak jugak, diorang baru cukur licin, kesian aku tengok dah rupa baby boy).

Nasib baik sepupu aku back up, terus suami dia diam tak sambung komen.heheheh. Tapi secara jujur aku memang tak suka nak botakkan baby aku, cukup la sekali dia botak dulu, tu pun aku tak sabar2 nak tunggu rambut dia tumbuh balik.

Rimas situasi 5:

Kat dewan, hari bersanding, Iman berak la pulak, aku pun bawak la g bilik rehat kat tepi dewan tu nak tukar pampers, at least bilik tu ade tikar. Cuba teka siape yg ade dalam bilik tu? Harus la kedua2 suami isteri itu.

Suami dia : Kenape taik iman warnanya macam tu yek, yg ni kalau dia makan nestum tu, macam tu jugak la keluarnya. ( sampai taik iman pun dia tengok okey).

Aku : Sebab Iman makan macam2 kot, Nur makan bubur? (name baby girl tu Nur)

Suami dia : Belum, dia makan nestum je.

Patut la, Iman aku dah bg makan macam2, bubur nasi letak carrot, kentang, ikan bilis, ayam. Nestum pun makan gak. Baby food dalam botol tu pun macam2 jenis aku dah bg, yg buah, sayur, yogurt, jelly semua dia dah makan. Hehehe

Aku bukan nak kate aku hebat sangat sebagai seorang ibu, mama, emak, mummy, ummi tapi aku pun takde la bongok sangat sampai nak biar anak aku sakit ke, busuk ke, kotor ke, comot ke, aku pun sayang jugak anak aku, susah2 aku beranak takkan tak sayang pulak. Aku pun tak pernah nak banding2 anak aku ngan anak orang, kalau aku tak tau aku tanya, lagi2 kalau orang tu dah beranak dulu dari aku pastu aku tau dia pon memang jenis ibu bapa yg bagus. Ini anak dia pon asyik mengengek2 sebab demam pastu hingus meleleh2 selsema (sebab katenye on d way to Ipoh tu diorang bg baby tu minum air masak, diorang agak air masak tu tak masak, macam tu la lebih kurang alas an diorang, which pade aku kalau dah tau anak tu sensitif sgt nape tak bawak air kososng sendiri kan janet kan,kan, kan) , pastu nak kate aku tak pandai jaga anak. Cemane tu. Ape kate jaga anak masing2 elok2 je, jangan sebok nak banding2 kan dengan anak orang, lagi bagus.

2 comments:

MK said...

mmg ade org cam gini dek non. akak slalu layan je... "iye? wow..hebatnye 'yg ni' ye? dia boleh mengira dah ke? hebat..hebat. tahun depan boleh le dpt menantu"

gitu. pastu baru le derang tersedar yg derang dh over.

eyda said...

Wah hebatbye MK sound orang camtu, tapi kalau tak kene sound tak sedar kan diorang tu. Len kali boleh try buat camtu.