Tuesday, December 2, 2008

Lets talk about one great movie


Pernah tengok tak cerita ni? kalau belom aku recommend korang beli la DVD and watch the fim because to me this is one of the best movie ever made, also one of my fav movie. Aku tengok pon kat DVD, pinjam laki aku punye(mase tu boypren lagi) dalam 5 tahun lepas kot, sebab mase tu aku muda lagi hehehe.

Meh aku cerita synopsis dia versi aku:



Cerita ni dalam bahasa Italy (bace subtitle la) dan dalam era perang dunia kedua, mengisahkan seorang perempuan bernama Malena yg kematian suami (suami dia ni askar, pergi berperang pastu dia dapat berita suami dia terkorban). Sepanjang kisah ni diceritakan oleh seorang budak lelaki umur 12 tahun name Renato. Actually Renato ni adalah salah seorang lelaki yg tergila2 kan Malena ni sebab Malena sgt la cantik(dilakonkan oleh Monica Bellucci). Kira dalam pekan dia tu dia yg paling cantik la, sampai bila laki dia mati semua lelaki nak kan dia walaupun dah berbini, semua nak try pikat dia, yg bini2 pulak semua benci kat Malena ni pasal pade diorang Malena ni nak rampas husband dia. Padahal Malena adelah seorang pompuan yg sgt bersopan ye kawan2. Jalan pon tunduk je ala2 perempuan italy terakhir, tak kacau orang pon. Tapi sekali dia lalu kat tengah pekan semua orang pandang dia, punye la cantik gitu. Renato pulak, sebabkan dia suka sgt kat Malena, dia selalu follow Malena kesana sini. Sebab tu dia jadi pencerita kisah ni, sebab ape jadi kat Malena dari awal sampai habis memang dia tau, macam mane Malena nak cari keje lepas laki dia mati tapi orang tak nak amik dia keje sebab bini2 n mak2 diorang tak bg, macam mane Malena kebulur tak makan sampai akhirnye terpakse buat tindakan yg kemudiannye memudaratkan dia, sampai kene pukul tendang cam binatang. Kesian gile.

Kesimpulannye cerita ni pade aku sgt menyentuh hati, aku kagum dengan ketabahan dan keberanian dia, memang sgt tabah, padahal kene caci, kene pukul, kene maki, semua orang benci semata2 sebab dia cantik tapi dia tabah je teruskan jugak hidup no matter what it takes. Aku kagum jugak dengan Renato tu, walau pun dia kecik lagi tapi dia tau ape yg orang2 dewase buat kat Malena tu salah and kalau dia besar dia sure will protect Malena. Kesudahan cerita ni pulak pade aku sgt adil dan really show how she's a brave person to go back to that village after all they did to her.

No comments: