Wednesday, December 10, 2008

Lets talk about a brave confession

Kawan2 semua. Ade pon aku sekarang ni sangat la boring dan letih, especially sejak balik dari kg lepas raye haji ni. Ditambah pulak dengan masalah ngan baby sitter, budak 2 beradik yg dia jage tu kene sakit tangan, kaki dan mulut. Kesian memang kesian tapi masalahnya aku tak boleh la pulak nak hantar anak aku sebab takut berjangkit. Yg si mak bebudak tu pulak boleh tak amik cuti sebab dah habis katenye. Cuti akak pon dah abis gak dek non, abih laki akak la dok jage si Iman kat umah tu. Tapi takkan dia nak cuti lame2 pulak kan, so kitorang tengah runsing gak ni. Nak cari baby sitter lain, yg sekarang ni dah ok dah sebenarnye. Nak tumpang umah akak sepupu, jauh nun kat bukit beruntung tu, ulang alik tiap2 hari amik dan hantar iman mau melambung duit minyak. Ade yg dengan kitorang sekali duk menumpang umah akak sepupu tu karang dalam seminggu ni. Tengok la macam mane.

Jadi, memandangkan nak letak gambar2 baru tapi tak sempat nak download, so nak berstory2 pon jadi tak best, boring gile. Oleh kerane kerunsingan aku dan keboringan aku harini aku pon tiba2 nak bukak cerita yg ala2 pengakuan berani mati gitu. Ape dia? korang nak tau tak? muahahahaah....aku nak cerita pasal eyda yg gemuk.

Macam takde ape sgt kan, tapi bagi perempuan2, gadis2 dan ibu2 sekalian rasenye semua mesti bersetuju kalau aku kate berat badan adalah sesuatu yang sangat sensitive untuk dibincangkan kerane kita semua sangat2 ingin mempunyai bentuk badan yang menarik. SETUJU TAK? mesti la setuju, aku dah tau dah. Dan aku harini sangat la nekad nak cerita sajer kat sini, dengan harapan ade la orang2 yg nak bagi tips2 berguna dan untuk memotivatekan aku untuk terus berusaha sampai jaya sebab lepas ni aku akan updatekan kemajuan aku menurunkan berat badan, kalau ade kemajuan lah kan heheheeh. Kira aku nak buat jurnal kurus aku la ni.

Seperti yg korang tau aku baru lepas melahirkan seorang baby boy yg sangat aktif sejak akhir2 ni, tak reti diam, Iman. Dan sejak aku mengandungkan dia berat badan aku naik cam tak hingat. cukup 9 bulan berat aku ialah 82kg. Sebelum aku mengandung berat aku 62kg (memang dah gemuk sikit time tu). Mase aku kawin berat aku 57kg. Mase aku keje ngan MAS dulu berat aku 52kg. Waahhhh...dah macam sejarah berat badan la pulak kan. So dipendek kan cerita mase aku preggy tu berat aku naik 20kg kawan2. banyak tak hingat. Salah aku jugak la agaknye sebab selera makan nauzubillah. Mase first 3 montht tu berat tak naik, turun lagi ade sebab tak lalu makan sgt time tu, masuk je 4 bulan terus aku makan dengan jayanya. Tapi alhamdulillah la takde sampai kene sakit darah tinggi ke kencing manis ke. Mase tu aku paling suka makan donut sampai muka pon dah macam donut.hehehe.

So lepas bersalin dan habis pantang, berat aku turun 10kg, banyak jugak kalau nak diikutkan, tapi memandangkan aku dah memang gemuk, 10 kg tu tak cukup la kan. So balik je KL aku pon ala2 nak terus giat kuruskan badan la kan tapi habis kuat pon turun 2kg sahajer. Sekarang berat aku 70kg. Dah 3 bulan dah aku balik KL, liat pulak lebihan lemak2 ni nak hilang. So dipendekkan cerita seminggu sebelom raye haji haritu aku dah mula rajin bangun pagi2 buat exercise sikit2, aku ade CD senaman untuk abdominal and back, 45 minit per session. takde la buat tiap2 hari. Aku buat 3 kali seminggu je sebab weekdays liat skit nak bangun awal 45 minit. Pastu makan pon aku jage betol2 la, no goreng2, no cheese, basically aku kurangkan carbs, sweets and fat. aku banyak makan salad and sushi. Dan berkesan jugak usaha aku, sebab dalam seminggu berat aku turun 1 kg. yeayyyyyy.

Tapi balik kg 3 hari raye haji haritu aku tak boleh tahan tengok ketupat rendang tu. Raye puase haritu tak balik muar, so tak merase rendang, lodeh, kuah kacang mak buat. So haritu aku makan banyak sikit la dari biase tapi still jaga2 jugak. Ketupat aku makan sebijik je, aku bantai lauk la cukup2 hehehehe. Pastu mak aku baru balik Langkawi, dia beli coklet banyak dan bermacam2 rupa bentuk. Aku pon amik la satu, satu, satu lama2 jadi banyak. Balik raye haji berat aku berape? 71kg...arrgggghhhh. Benci kan, nak turun kan berat tu punye la susah, nak naik senang gile. So aku sekarang ni back to square one. Dah ade rase geram2 and give up sikit sebenarnye ni tapi aku cuba gagahi jugak la sebab to be honest i really hate the way i look right now with this flabby tummy and double chin, i dont look like i'm 28 year old mum but more like makcik2 and i really hate that.


Gambar ni diambil mase hari raya aidilfitri haritu, kat tanjung emas muar.


Gambar ni pulak mase g PD baru2 ni.
Like i said, pengakuan berani mati, do you see that flabby tummy? Aku cuma perasan lepas laki aku bg CD gambar2 PD yg dia amik dari kawan2 dia and this one was taken by one of his officemate. Malu sgt aku tengok gambar ni sebab aku tak perasan la bila aku pakai baju tu rupa aku seburuk itu. Sedih kan.
So, dengan bukti2 yg telah ditunjukkan maka terbukti la yg aku memang gemuk dan memang perlu menjaga badan sebab kalau tak sampai bila2 la aku jadi pompuan gemuk dan hodoh. So, semoga berjaya kepade aku dan pasni kalau ade perkembangan BAIK aku akan update kan kat sini okey.

5 comments:

Norazirawati said...

susah kan nk kurus ni.. exercise sikit je dh boring.. pastu malas lak.. aku ni ha sekrg kena cuti segala mcm exercise psl aku injured.. tendon inflamation kt wrist... tak tau la apa punca sebenar.. nk kata aktif bersukan.. tak de la pun..setakat basic yoga yg sebln 2 3 kali je aku gi... hmmm... entah la.. br je kena time raya haji.. so skrg tgn kanan aku ni bersarung mcm tgn robocop.. hahaaa! lemau la aku ni haa tak leh nk buat apa..exercise ke drive ke apa... keje pun terkial2 nk menaip.... hmmmm...tension... :(

eyda said...

kesiannye ko zira tangan sakit sampai bersarung. Takpe, bawak berehat, ni la mase nak mengada2 manja2 kat laki suruh buat semua bende..kehkehkeh

MK said...

i feel u dek non, mmg rasa low giler. u read my previous blog kan. and u did see how fat i was dulu kan. hmm..mmg tak best. if u really nak kurang berat, consult doctor la.. and if iman dah tk breastfeed bleh amik pill (if u dare) that's what i did dulu. tp makan masa lah.. dlm 1 year to gain back my old weight. take care!

Anonymous said...

eda...ko rase sama mcm yang aku rasa masa lepas je bersalin aritu...tapi jgn risau la...lelama ok...kalau tak kurus pun, ko akan terima je badan ko seadanya...hahahah...best tak term aku...berat aku pun tak turun2...skang 65..huhuhu...lepas raya aritu selera aku macam orang mengandung...ingatkan ade lagi satu...cuak gak...nasib takde...tapi apa pun, asalkan sihat ok lee...tak yah la rase down sgt...ok!

eyda said...

Thanks isya....aku akan cuba hingga jaya....kalau tak jaya aku ikut cakap kau..terima seadanya..hehehe