Thursday, July 16, 2009

Lets talk about puasa vs kurus

Kawan2, Bulan puasa dah dekat ni, korang dah ready nak puasa? pada wanita2 ( dan lelaki2 kalau ade ) yang tinggal puasa semua dah habis ganti? Sape dah habis ganti bagus la, tahniah jugak aku ucapkan, sebabnye aku lum habis lagi…wakakaka…Ade 8 hari lagi nak kene ganti ni..banyak kan, sebab mase bulan puasa last year kan aku baru lepas bersalin, dalam pantang, 19 hari aku tak dapat puasa. So kene la aku ganti sikit-sikit…Tapi bagus jugak, membantu proses menguruskan badan, sebab tu sekarang aku dah semakin kurus hehehe, bukan aku yang perasan tau, orang yang cakap. Ade jugak yang tanye macam mane aku leh kurus? Adehh…tak tau cemane nak jawab, Bukan ape, karang kalau aku bg tau sungguh2 ade plak yang nyampah and kata aku poyo, tak pun tak percaya ke dan yg lagi tak best, kalau aku cerita sungguh2 pon korang nak ikut ke? Buat loteh den cerito yo….

Tapi aku paling kagum ngan sorang mamat kat office aku ni, dia pon baru dapat anak sulung umur 9 bulan ( beza 2 bulan dari anak aku), dia jumpa aku haritu pastu terkejut kata aku dah banyak beza ( alhamdulillah), pastu dia tanye aku cemane aku leh kurus, sebab dia kesian kat bini dia, asyik tention sebab berat badan susah nak turun, pastu balik kg pakcik2 suka kata dia gemuk ( aku paham perasaan itu sebab aku pon pernah kene, jahat tau mulut diorang). Dia kata nak belikan herbalife kat bini dia, sekali tengok harga punye lah mahal, dia kata itu ini semua dekat 900 SEBULAN…mahal okey ( sebab tu aku pun tak jadi beli, walau pun dah hampir2 nak beli jugak dulu). Aku pun jawab la, memang takde cara lain, kene jaga makan, kalau ikut nasihat dr. kurangkan gula dan nasi. Tu la, dr tu tak cakap kurangkan karbo, tapi nasi, mungkin sebab orang mesia ni memang kuat makan nasi.

Tapi secara jujurnye memang la sangat susah nak turunkan berat badan ni kan, memang makan mase yang lama. Tapi logik la jugak, kita pun bukan nye terus jadi gemuk dlm sekelip mata, harini makan makan makan, esok terus naik 10 kilo..tak kan, makan mase jugak nak gemuk. So vice versa la. Pokoknya dimana ada kemahuan disitu ada jalan. Jalan pun ade banyak jalan, ada jalan raja laut, jalan sultan Ismail, jalan jelutong ( tu jalan kg aku,hehehe) pandai2 la ko pilih. Jalan aku adalah yg basic, jaga makan dan bersenam. Tapi dalam kes aku bersenam adalah sgt jarang sebab tak lalu…heheh..so yang aku lalu nak buat dan jadikan rutin adalah kawal pemakanan lah. Aku pernah jugak teringin nak amik product cam herbalife ke, teh orang kampong ke, tapi memikirkan kene kluar duit nak beli sume2 tu setiap bulan dan tak sure boleh berkesan untuk aku, takut karang tak berkesan maka membazir sajork, jadinye aku tak jadi la beli, save budget, biase la aku.hhehehe

Dulu2 mase aku start, aku kira calori. Aku join satu website orang putih and belajar le cemane diorang kira calori dalam makanan tiap2 hari. Gigih la aku log in semua makanan aku lam website tu hari2 nak make sure calori intake aku sekitar 1200 sehari tak bleh lebih. Berjaya gak turun 2,3 kilo..tapi pastu aku makin malas nak log in website tu, sebab makanan dlm website tu sume makanan org putih, payah la..so aku stop la dan berat aku malar kembali takde penurunan. Pastu aku jumpa geng2 wanita2 nak kuruskan badan, semangat nak kurus dan mengira calories datang balik sebab ade geng kan. Dan aku jugak mula jumpa list2 nilai kalori makanan2 mesia, senang sikit aku nak kira kan. Aku pun tulis le dalam buku hari2,pakai buku senang skit nak monitor ape aku makan.

Sebenarnye mula2 memang le susah je rase nak jaga makan kan, sebab aku ni dah la memang suka makan. Dah tu suka plak baking, kek la, cookies la,try resepi itu ini. Macam mane nak jaga makan ? Tapi lepas dah lame2, jaga makan ni jadik makin mudah. Kan aku tulis dalam buku aku ape aku makan kan, bila aku tengok2 balik, 1200 tu sebenarnye macam2 bende bleh makan. Dan kenyang, dan puas. Janji portion kene jaga la, jgn ko makan nasi beriani 2 pinggan plak time dinner. Yang penting kita JAGA makan dan bukan TAHAN makan ye. Maknenye jgn le sampai tak makan pulak, bahaya utk kesihatan.

Macam sekarang ni, aku dah tak tulis lagi dah ape aku makan, bukan sebab aku dah cukup kurus atau sebab aku dah pro, tapi sebab aku malas,hehehe. Alasan konkrit aku skarang ni adalah aku runsing pasal keje, takde mase nak tulis2 food journal bagai. So aku agak2 je ape yang aku makan. Kalau kat office pagi dah makan nasi lemak biase( takde lauk ayak goreng, or daging rendang bagai, lauk sambal bilis je ye), tengah hari karang aku makan la chicken sandwich ke, roti nan ke, yong tau fu ke. Kalau pagi makan ringan2 cam sandwich / capati / pau ayam , lunch boleh la amik berat2 skit cam nasi goreng, tak pun nasi berlauk (tapi lauk tu harus lah 2 jenis sayur dan sejenis saje daging/ikan/ape2 jenis protin la cam tahu/ tempe/kentang yang selalu menjadi feveret aku). Tak pun nak makan burger kfc pon boleh, tapi burger saje, fries ngan soft drink tak yah la. Tak pun satu lagi feveret aku, turkey sandwich di sabway, yang maha besar dan mengenyangkan tapi low calori tau. Yang penting aku pastikan mase breakfast aku makan kenyang2 dan mase lunch juga aku makan kenyang2 supaya takde karang dalam office tiba2 perut aku lapar pastu asyik la terbayang macam2 makanan and end up, balik keje je aku makan sungguh2. Lagi satu, bila dah betol2 kenyang, aku pun takde kisah nak snacking, nak carik jajan la, biskut la bagai.

Same jugak bila balik keje, sambil tunggu laki aku kat KL sentral tu aku dok la bace buku kat memane, takde la boring pastu mula ingat nak beli eskrem la, bun la, kopok lekor la segala. Membazir pon ye, kalau nak makan sgt makan kat rumah jek. Malam pon same la jugak, aku agak2 la ape nak makan. Kalau lunch dah belasah nasi goreng/ nasi briani, malam aku makan pisang / tembikai/ ape2 buah la yg ade kat rumah tu. Tapi kalau lapar jugak aku makan la chicken sandwich. Tapi sekarang ni aku memang dah jarang makan malam, mungkin sebab rutin harian yang mane sampai rumah dah maghrib mandi2, bg makan anak pastu g dapur cuci pinggan, botol susu, bekal anak, sediakan barang2 makan anak untuk esok, sedia kan bakul dia semua, selalunye by the time aku siap semua dah kul 8.30 camtu. Laki aku plak sekarang dah tak nak makan malam, so aku pun tak masak. Kitorang sama2 mengamalkan makan buah atau roti sahajek diwaktu malam( Nasib baik jugak kan, kalau dia nak makan harus aku pun makan sekali). So layan TV jap tak pun layan DVD, kul 9.30 kitorang dah masuk tido sebab itu waktu tido Iman dan kitorang pon dah terikut same, 9.30 semua orang dah mengantuk dan masuk tido.

So itu la yang aku amalkan sejak bulan 4 rasenye, dan so far aku perasan berat aku makin turun walau pun aku masih gagal untuk bersenam..hehehe..gila malas siot, niat ade tapi malas. Baju pun dah makin banyak yang aku dah muat, dah berwarna warni skit aku g keje, takde la hitam jek..hehe..berat aku sekarang dah 62kilo...secara rasminye aku dah kembali kepada berat asal aku sebelum aku mengandung dulu ( dulu naik sampai 82 kilo....gila kan). Ambik mase hampir setahun nak kurangkan 20kg tu, lame yek. Tapi aku belum puas hati lagi, sebab sebenarnye aku masih gemuk, berat ideal aku 57kg, ade lagi 5 kg kene turunkan.

Maka berbalik kepada cerita puasa tadi, aku puasa sejak semalam sebab nak menggantikan puasa tahun sudah, sambil tu kawal makan jugak ( sebab 2 hari lepas aku dah belasah nasi goreng ayam baik punye menimbun, so cover balik, hehehe). Dan bulan puasa nanti harap2nye sambil aku beribadat puasa di bulan ramadhan, dapat jugak aku turunkan berat lagi 5kg tu hehehe...Yang penting raye nanti aku dah tak segemuk mase raye tahun lepas (mase tu aku baru 2 bulan pas bersalin), montel habis, pastu ade bunyik2 cam ‚“ ko jgn makan bebanyak A karang ko jadi gemuk cam dia ni“ sambil tunjuk kat aku, boleh gitu.Lagi satu komen aku tak leh lupa, kawan laki aku tanya kat dia,“ bini ko mane? Ha, ni bini ko ke, kenape lain beno? Takde la setahu aku bini ko cantik“. Ok walau pun aku terharu sebab dia kata aku cantik tapi at the same time aku malu dan sedih jugak sebab what he really said is,“ Bini ko dulu cantik tapi sekarang dah tak cantik sebab gemok gila sampai aku dah tak kenal“. So in a way aku rase faktor2 hinaan dan kejian tu jugak menyumbang kepada usaha aku yang lebih gigih untuk nak kembali kurus. Aku rase mungkin itu jugak penyebab kenape ade sesetengah orang rase tak semangat nak jaga makan, hati teringn nak kurus, tapi will power tak cukup kuat untuk betol2 jaga makan dan jadikan rutin, sebab diorang tak pernah kene keji macam aku..muahahah....Mungkin la, ni teori aku je. Tapi dalam pemerhatian aku ( membaca di majalah atau website bila baca testimoni org2 yang pernah gemok gila pastu berjaya kuruskan badan) memang perlu ade faktor ‚’’ turning point“ atau titik tolak ke whatever la yang buat orang yg gemok ni tersedar dari lamunan dan realize ‚’’ Tak boleh jadik, mulai harini aku akan berusaha bersungguh2 sampai berjaya kurus, mesti, MESTI “...haaa..macam tu lah lebih kurang...Tu pun pemerhatian aku je la, orang lain aku tak tau plak, mungkin lain kot.

Anyway, aku berterima kasih jugak kepada laki aku, sebab mase aku gemuk dulu, dan kawan2 dia kutuk aku camtu, dia backing gak aku, jaga jugak hati aku dari dimalukan dikhalayak ramai. Walau pun kat rumah sebenarnye dia pon same kate aku gemok, tapi aku paham, dia saje nak psycho aku jek,hehehehe. Ape2 pon aku buat semua ni pon utk dia jugak, supaya dia bangga dgn aku dan terus sayang kat aku....(tiba2 rase sedih plak)...cukup la..benci tau emosi....

Dulu

Lihat perut ku...ngeri kaaannnn

Sekarang


Perutku tidak ngeri lagi..yippieee

Dulu

Comel tak aku, pipi mengalahkan pipi baby....
Sekarang

Pipi masih ade, dah semula jadik tembam la.....tapi takse semontel dulu...yippieeee

p/s: sebenarnye tadi aku nak cerita pasal puasa jek, tetiba melalut kelain plak, sampai emosi2...ambik kau panjang gila aku nye story...hehe....layan je laa....

6 comments:

Neny said...

bukan patut citer ni dimuatkan dlm Diari Kurus ke...hehehe

anyway, it´s really one motivating story. I likeeee....tahniah kerana sudah ada penurunan yg significant.

I´ll try to follow ur way and willpower.

areT said...

eyda..makin kurus dan comel skg..teruskan osaha

eLLeLiyn stuff said...

congratz fwen...doing a smart dieting jobs!!...

Norazirawati said...

dgn oficially nye aku melantik ko sebg sifu kurus aku pas aku beranak...

eyda said...

Terima ksih kawan2...i lap u alll...

Kak Neny:Malu nak letak kat Diary Kurus sebab rase tak cukup layak nak bagi advise...hehehe...kak dal kot yang paling layak sebab dia dah pakai skinny jeans...haha...

Zira: ko betol ke nak aku jadi sifu kau? kau tak ikut ape aku suruh, siap kau..muahaha...

MK said...

kongratulasi dek non!!! nanti kita gi makan oyster ommelette kat pavilion ye!!