Wednesday, July 29, 2009

lets cook some invite-invite (jemput-jemput)

Sambung cerita hari ahad, petang ahad haritu aku ingat nak masak kek sebab sudah lame ya ampun aku tak buat kek okay. Cam gian plak, tambah lagi bila boring2 layan tv takde bende nak di kunyah2 kan, tu yang tetibe ingat nak buat kek tu. Jadi aku tanye la dengan suami ku;

Aku: Yang saye nak buat kek la, awak nak kek ape?

Yang: Saya tak nak kek, saye nak makan buah je.

Aku: Ha, kenape tak nak kek?

Yang: Sebab sebelum ni dah selalu sgt makan kek, sekarang saya nak makan buah pulak.

Aku: Cookies?

Yang: Cookies pun tak nak.

Lahai, tak nak le plak, potong stim tau.hehehehe. So tak jadi la aku nak buat kek, dah dia tak nak. So aku pun layan la TV tapi otak aku harus tak senang sepanjang hari okey, sebab hajat tak kesampaian.Aku kalau tiba2 mood nak masak tu datang kepala aku tak pikir lain dah, pikir nak masak je. Lagi2 bila pas-pas tu ade bau2 jiran goreng cempedak, harus aku makin tak keruan. So lebih kurang kul 5 petang terus ngan pantas je masuk dapur start projek. Aku nak masak jemput2 la, sebab cempedak ke, pisang ke takde kat rumah aku, tapi ikan bilis, bawang, kentang banyak la. Tetibe laki aku tengok aku masuk dapur dia tanye le plak:

Yang: Awak nak buat ape ni?

Aku: Nak masak jemput2.

Yang: Tak nak keluar makan ke? kita cari la goreng pisang ke?

Aku: Tak payah la, saye nak buat jemput2 ikan bilis letak kentang.

Yang: kentang? letak daun bawang tau.(ek'eh, ade request le plak,hehehe... laki aku memang suka gila daun bawang, makan ape pun kalau boleh nak letak daun bawang)

Aku: memang nak letak pun.

Jadi start la projek utk minum petang aku, Jemput-jemput ikan bilis with kentang sajork, sangat simple dan cepat dimasak tapi aku tak ingat bila last time aku masak jemput-jemput. Harus dah lame gile...hehehe

Tepung gamdum, tepung kek sikit, garam skit, air, hirisan bawang banyak, hirisan kentang pon banyak, ikan bilis, daun bawang.

goreng la....macam2 bentuk kan..hehehe

Siap di goreng, sangat rangup dan krap krup....banyak ni sorang boleh habiskan..

Hasilnye untuk dimakan 2 orang.

3 comments:

. said...

invite invite anchovies :)~

eyda said...

ya betol..hehehe...cam anak buah you la jugak kan..invite-invite benana...hehehe

rinaz said...

Mmm ... Ok rinaz pun nak masak invite-invite