Tuesday, March 1, 2011

Lets talk about day 27th

Hi there,

Today is day 27th of my confinement which mean that Amani dah 27 hari. lagi 3 hari cukup sebulan. Tak sabar rasenye nak tunggu anak membesar dan menembam, bertambah pandai senyum, ketawa and all.

Harini jugak adalah the first day aku dan Amani tinggal berdua kat rumah. Iman kami hantar kerumah babysitter. Rase bersalah sgt hantar dia kat sana sedangkan aku tak keje pon, tapi nak buat cemane, aku tak boleh nak handle both Iman and baby without feeling stress. Iman seorang budak yg sangat lah active, tak reti dok diam and tak berenti bercakap. Always ade bende yg dia nak. Mungkin bila adik dah besar sikit OR kalau aku bukan dalam pantang aku boleh nak handle both kids tapi right now, better not. Dah cuba dah for a week last week and macam2 bende jadik.

Ade satu hari tu pagi2 aku dah menangis sebab Iman tumpahkan air atas sofa. I know, drama queen sgt nak nagis sebab air tumpah, tapi aku stress, dah la tak cukup tido sebab baby berjaga the night before, dia kene sembelit ( maybe because of something i ate, poor Amani), abang pulak bangun awal jerit2 nak ribena pastu g tumpahkan atas sofa. Mama terus rase cam nak tarik rambut cam org gila. Kene marah jgn cakap la, selalu sgt rasenye Iman kene marah dgn aku, kene cubit, kene jentik, kene lempang sebab aku geram ngan dia, dah pandai melawan cakap. Tapi pastu kesian pulak sebab nanti dia ingat aku dah ade baby tak sayang pulak kat dia. Sebab tu la rasenye baik hantar dia kat rumah babysitter je, supaya takde la dia bergaduh dgn aku, and aku boleh rehat kat rumah and concentrate kat baby sorang. Orang kata dalam pantang pon tak elok stress2 kan. Tapi bila Iman takde ni rinduuuuuu pulak kat dia (sebak jap)...see emosi tak stabil ye, hormon masih belum seimbang sepenuhnye, so maafkan mama ye, bukan taknak jaga Iman but this is for the best.

So, harini aku berjaya masak sendiri, for the first time during confinement ni aku masak sendiri, before ni mak or laki aku yg masak. So harini since aku free (wohoo) aku masak prepare la lunch aku sendiri. Bubur nasi with Ikan bakar and stir fried vegi. Lauk org pantang, camtu la. Ikan tu kadang2 laki aku buat sup or masak pindang, tapi sayur memang itu la yg aku makan. sawi ngan lobak putih. Sip baik la sawi memang feveret aku so takde hal la.



Bubur nasi, Ikan merah bakar and sayur sawi and lobak putih goreng.

Minum petang plak aku buat sandwich pisang. Pisang Dole tu tinggal sebijik je, cam dah masak sgt so baik dimakan bersama roti and chess.


Sandwich pisang dan keju. Nyam.


Lebih enak lagi jika dimakan bersama horlick panas sambil update blog dan mendengar lagu beyonce - halo. hehe.


Sip baik dalam pantang ye, kalau tidak mau aku buat cake and cookies bagai. hehe. Anyway, bagus jugak menu orang berpantang ni kan, semuanye rebus2 and takde minyak. Memang bagus utk orang yg nk diet terutamanye ibu2 baru lepas bersalin cam aku. So far aku dah turun 10kg. Mase pregnant haritu berat aku 79kg, sekarang dah 69kg. berat sebelum pregnant is 64kg. So turun lagi 5kg dah dapat berat asal. Tapi lagi best kalau dapat berat ideal, 57kg. emmm...

Plan utk buat exercise every morning since Amani memang kuat tido pagi2 tapi tak sure bila boleh mula. Time sekarang ni boleh ke buat sit up or exercise? sekarang dah 27hari, memang badan rase kuat tapi aku takut la dalaman masih lum cukup kuat ke ape, karang aku beria2 buat sit up tiba2 memudaratkan pulak. So, tunggu lah dulu. Laki aku pon kata tak payah sibuk nak jaga badan dulu, makan bende2 berkhasiat, bagi sihat dulu. BAIK.

Harini juga aku dapat layan Amani lebih sikit kan, ( selalu nk mandi pon tergopoh2 sebab Iman pon nk masuk lam besen mandi baby sekali,hehe), so mama laramkan la baby ni ngan baju baru. Thanks to uncle bidi for the cute outfit, siap ngan riben kepala, sesuai sgt utk baby girl yg muka cam boy macam Amani la..hehe...

Gegirl umur 27 hari.Dia tak pandai senyum tapi sgt suka kerut dahi cam banyak berfikir plak, ape dia pikir agaknye.

Rindu sgt kat budak ni, mama sayaaaaaanng abang Iman
K lah. Ta-ta

3 comments:

MK said...

hi dek - rindu awak juer!!

akak paham perasaan tak keruan tu. bila anak ada stress bila takde rindu pulak. tapi setuju bab hantar iman ke baby sitter tu. bila rindu-rindu barulah sayang kan.

seriously - i admit that i'm a better mom if i'm working. kalau duk umah asyik nak jadik naga je.

ko seb baik ade internet deeekk. akak dulu dah la tv takde cerita. kena jaga adam ryan sengsorang dalam pantang. last2 bentan demam gigil-gigil nampak semuaaa orang matanya kaler hijau. serious! last-last ibu panggil balik kampung semula. lesson learned.

fara alel said...

eyda,
ko jgn nak over masak cake, coookies segala... ntah2 ketupat sama rndang pon nk masak gak.. hehe.. k.fara (hehe, skemanye..) ucapkan slamat brpantang ye... klu boring, g jait manik sana...

eyda said...

MK - itu lah pasal, saye ni dah la kememeh kejap2 nak nangis.pg tadi mase kerol ng g keje pon saye syahdu tgk Iman,pagi2 dah kene marah ngan ayahnye sebab dia meragam.karang tak pasal2 bentan harus free2 je kene marah ngan mak.Gatal sgt nak balik KL awal2..hehe..

K Fara - cam tau2 je saye nak jahit manik.hehe. haritu Iman ade tak ada can nk jait. sekarang ni baru nk start balik projek haritu yg tak siap2,hehe.