Monday, March 7, 2011

Lets try not to think about food


Hi fwenz,

I was trying to start dieting again today because this morning I jump on the scale ( after membuang ) and was surprise to see that i gain weight. WHAT THE F ( Budget2 lepas membuang berat patut makin turun, sekali makain naik plak, nanges). I ask my hubby how come I gain weight? He selambe replied " sebab weekend awak asyik makan macam2" WHAT THE F. Aku tgh lam pantang ape sgt yg aku makan. Although bila dah masuk hari ke 30 tu aku dah mula berani makan goreng2 (Ikan, ayam, telur), dan makan biskut yg sedap sikit ( biskut IKEA yg simple2 tu, bukan OREO or yg sewaktu dgnnye). So cemane berat boleh naik ni?

Maybe sebab aku dah kurang breastfeed kan Amani since dia kene sembelit haritu. I'm guessing it's because of something I ate but I seriously dont know what exactly. So terus takut nak breastfeed kan dia, kesian tgk dia nangis2 teran taik keras. Rase cam "menyesalnye, menyesalnye, ni semua salah aku", tapi aku tak tau ape yg aku makan, yg mane satu, aku bukan makan ape sgt.

So pagi tadi aku nekad nak jaga makan. Woke up early and pas lambai laki n Iman g keje terus semangat nak buat Abs exercise. Cari CD exercise aku tapi tak jumpa. Puas aku geledah rumah ( mcm rumah aku banyak barang je, hehe) tapi tak jumpa sebab laki aku kemas entah kat mane dia letak. Nak buat sit up sendiri tahan le dalam 5 minit, pastu dah boring. So 5 minit je lah sit up pastu terus mandi, and lapar nak makan.

For breakfast aku makan roti wholemeal, cheese single, pisang montel, oren sunkist and hot chocolate drink. Nampak cam simple tapi bila aku kira2 kalori dia dah sampai 634. Woowwee, cemane boleh jadik banyak camni. Sebab aku makan roti 4 keping. Fine. So kene cut on lunch la camni.

For lunch aku makan Cornflakes ngan full Cream milk. Total calories 255. Not so bad. Not at the time at least and untuk tak nak bg lapar aku minum air masak banyak2. I'm aiming to eat only 1200 calories, so I have 311 calories to eat for dinner. Normally aku dinner kul 7 or 8 camtu. Sekarang ni kul 4 tapi aku dah lapar. Argghhhh...cemane ni...Dah mula g dapur bukak peti ais, bukak cabinet macam orang cari makan di bulan puasa. Cari makan dengan rase bersalah. Finally buat nestum drink secawan. Baru 100 je kalori nye, ok lagi. Tapi bila pikir2 logik kalau setakat 200 kalori utk dinner mane boleh, lapar la aku malam ni, harus aku tak boleh tido dengan perut lapar. Adoooooiiiiiiiii. Susahnye nak kurus.

Jadi nampaknye plan 1200 kalori utk hari ini tidak menjadi sebab malam nanti for dinner aku dah plan nak masak bubur nasi with sayur sawi and Ikan tengiri. Aku nk makan kenyang2 sebab tak tahan lapar. But on the other hand I would say that this was a good try. This is just the first day and my perut yg buncit ini is still trying to adapt to consume less food. lame2 mesti jadi makin mudah dan senang kan. So kita try esok pulak ya. Ta-ta.

3 comments:

Norazirawati said...

jom2 diet.. meh ikut diet aku.. berkesan jugak la utk aku.. hasil nya tak de la cepat giler.. slow n steady gitew.. yg penting kurus.. nnt aku scan email ko... malas nk type byk2.. heheee...

CuppyCakeMommy said...

caiyokk caiyokk..kena semangat sket bila niat nak kurus ni..

btw i ad educational toys for iman at my blog.docekidout ya

Nashays said...

salam..selamat berdiet kak..aku mmg tambah berinspirasi bila baca blog org nak kuros neh..

btw, nape ko stop breast feeding kak?fully bf ke campo ngn susu botol?continue je bf kak..sayang laa..selalunya bla baby sembelit, kn continue jgk bf..xde hal..*hugs