Monday, February 21, 2011

Lets meet baby Amani

Seperti yang dijanjikan, kini saye perkenalkan ahli keluarga terbaru saya, Ania Amani.



Mama and baby fresh dari bilik bersalin, muka mama cam belacan tapi Iman tetap sayang mama...haha

Umur saya satu hari


Baru sampai rumah

Amani umur seminggu, kat Muar..

Baby Amani lahir on Chinese New Year, 3/2/11...Awal seminggu dari due date, sepatutnye 11/2, so aku ala2 tak berape prepare. Tapi alhamdulillah aku tak gabra.
Pukul 1 pagi, tengah cina2 sibuk main mercun dgn bunyi berdebtam dentum kat luar, aku terjaga sebab rase cam ade air mengalir kat seluar. So aku bangun la g check, ingat kan nak terkencing, tapi bila masuk bilik air tgk ade warna merah2 jugak. Confirm air ketuban nih. Tapi takde rase sakit pon, so aku lepak jap, duduk kat kerusi sambil layan TV, mate memang mengantuk tapi tak boleh nak tido dah. Laki aku terjaga tgk aku duduk sorang 2 kat living room, hehe, aku cerita la air ketuban dah mengalir tapi x rase sakit, dia bentangkan tilam kat living room tu bg aku baring pastu dia sambung tido sebab aku kata nak g hospital subuh nanti. Aku pun baring, tido2 ayam. Kul 3 pagi dah start rase sakit sikit2, terus aku bangun kemas beg baju aku, beg baby dah lame aku pack. Kul 4 laki aku bangun siapkan barang2 Iman, basuh baju, masak air, buat breakfast, aku plak mandi and bersiap.
Sakit makin kuat, mula2 sakit every 10 minit lame2 makin kerap plak, tapi still boleh tahan lagi, aku boleh layan TV lagi.
Lepas subuh baru kitorang keluar rumah g isi minyak kat shell pastu terus g hospital Putrajaya. Laki aku bawak kereta dah laju dah sebab tgk aku jap2 tahan sakit. Sampai hospital pukul 7 pagi. Terus daftar masuk and check-up. Nurse kate dah bukak 4 cm, tak lame pastu masuk lagi 3 orang doktor pelatih, 2 lelaki and sorang perempuan dan mereka jugak check bukaan ye. Confirm 4 cm oleh keempat2 mereka. Duuhh...
Nasib badan tul la, sebab pastu semuanye doktor pelatih tu nak buat. Aku tak kesah, tapi pas tgk dia lembab gile, dah la aku tgh sakit, dia nak pecahkan ketuban pon terhegeh2 sudahnye tak boleh jugak, sorang lagi nak cuba, pon tak boleh jugak, akhirnye Dr pompuan tu plak buat, baru boleh. Sampai 3 orang menjolok2 nak pecahkan ketuban. Azab ye.Kalau nurse tadi buat confirm sekejap je dah siap.
Pastu dia masukkan ubat berak and aku proceed masuk labor room kul 8. Laki aku plak g hantar Iman rumah baby sitter.
Azab bersambung lagi sebab seems like on chinese new year ni ramai yg cuti, so memang dr pelatih lelaki yg maha muda itu lah yg attend case aku ni, dia la yg buat semua bende pastu, cucuk jarum kat tangan pon terhegeh2, sakit okeh, memang tention aku. Bertambah tention sebab laki aku tak sampai2. Aku sedut gas lalok tu kuat2 nak bg lalok tapi x sempat lalok sakit makin kuat dan asyik rase cam nak terkencing. Sorang nurse masuk check bukaan kul 8.45 dia kata dah bukak 7cm pastu dia bg aku pegang button merah tu, kalau rase nak teran tekan button tu katanye. 5 minit dia keluar terus aku tekan sebab rase nak teran. Dia kata kalau rase nak teran teran sikit2 ye. Lima langkah dia keluar aku tekan lagi button tu banyak2 kali, sebab rase nak teran sgt. Pastu satu geng doktor masuk, yang senior mahu pun junior. Dr pelatih yg attend aku tadi buat pembentangan, kata estimate baby aku 2.6kg. Dr senior tu selambe je cakap, mustahil 2.6kg sebab perut aku besar, pastu tanye aku anak first dulu berat berape? 3.68kg dokter...Dr pelatih itu terus diperli oleh seniornye...padan muka dia...(tgh sakit pon bleh busuk hati lagi aku ni)...
Tak lame pas geng2 dr tu kelar aku terus rase sakit yg amat sampai mengalir air mate tapi tak lame la, dalam 5 minit je, pastu terus dah boleh push, and push and push, keluar dah baby girl aku pukul 9.15 pagi seberat 3.34kg. Aku takut gila sebab aku nampak sebijik sebutir ape doktor2 tu buat and nampak baby aku keluar. Memang dr tu kata mase push tu angkat kepala tapi aku bila dah tak tahan dengan bahu2 sekali aku angkat and memang nampak sungguh2 baby aku keluar. Pas baby keluar je terus lege campur sedih terus menangis tak berenti. Sedih sebab laki aku takde, dia tak sampai2 lagi. 15 minit pastu baru dia sampai tapi dia tak boleh masuk sebab dr pelatih terhegeh2 tu nak menjahit pulak. Dah la terhegeh2 pastu boleh dia pakai gunting tumpul pulak. Stress gile aku mase tu. Memang menangis je keje aku, bukan sebab sakit sgt sebab dia bius tapi sebab aku stresssss..
Sejam pastu baru laki aku masuk, nurse bg tau dia aku tak berenti menangis sebab dia takde. Aku dengar nurse tu ckp camtu makin kuat la aku nangis..waaaaaa...manja sgt kan..hehehe
Kesian baby aku, aku stress sgt sampai aku buat tak endah je dia kat sebelah aku, cam takde perasaan je, sampai dr tu ambik baby letak atas perut aku, tapi aku cam blank je..pas laki aku masuk baru semangat skit. Terus aku request nak name kan baby ( kitorang x discuss name baby pon before tu), aku nak namakan Aish Amalin, tapi cadangan ditolak sebab dia kata Amalin tu cam name penyanyi dangdut (amalina). Sampai hati tau, aku penat2 teran sorang2 nak namekan anak pon tak dapat.
So kitorang decide dia bg name depan aku bg name belakang. So dapat la Ania Amani.
SEKIAN

8 comments:

MK said...

alololoooo siaann dia. akak pun bergenang-genang juer air mata membaca citer ko nih. takpe dek...bukan dia sengaja takmo teman ye.

janji semuanya selamat. si amani bambam juer selamat dah. hari tu tak dpt cium amani. nih auntie dah sehat dah.. nanti auntie sebok2 lagi dtg umah amani ok.

tata!!!

p/s word verification ko ni suh akak eja 'sumbat'

tah hape yang tersembat tah. hihi

eyda said...

Tu lah, semua dah lepas and selamat cukup dah. Cemane lah agaknye orang yg husband dia x pernah teman langsung tu kan, lagi kesian..huhu

Nak dtg tgk amani, silakan bila2 pon boleh.

p/s: ade word verification eh, hehe..x pernah tahu plak..

eyda said...
This comment has been removed by the author.
Norazirawati said...

fuhh!! sgt detail ceritera beranak.. heheee... aku nk dtg umah ko ni.. kalo tak ptg ni esok kot.. nk kemas kn baju amani dulu.. tata..

areT said...

mmg sy pon rasa dr pelatih kat putrajaya tu ala2 sengal lembab skit...maybe sbb depa bukan dr IPTA...klu doc pelatih IPTA,mantop....apa2 pon, tahniah eyda

Unknown said...

Tahniah Eyda... best nye dapat baby. Teringat pengalaman sendiri

zalinabasir said...

seronok baca cerita org nak bersalin ni...teringat kisah sendiri....akak pun lepas besalin trus nangis....otomatik...tak tau sbb apa...mungkin rasa syukur sbb slamat semuanya kot...bile hubby dtg lg la rasa syahdu, terutama lps dikucup dahiku( nostalgia plak)...anyway tahniah da besalin dgn mudaah dan slamat ibu n anak...x yah nak operate dan sbgnya...

Unknown said...

tu la, mengada2 je dulu nak operate konon...hehe...mase tu emo lebih....ape2 pon memang lege dah sekarang sebab semua dah lepas...anak pon sihat...