Tuesday, July 17, 2012

Lets talk about breastfeeding and the cabaran - part one

Assalamualaikum uollss,

Memandangkan sekarang ni aku fulltime housewife maka aku memasang niat murni la utk memberikan baby susu ibu sepenuhnye. Kalau dulu keje bolehla pakai alasan ' nk biasakan baby hisap botol la nanti bila mama keje senang'.. Tapi sekarang alasan itu sudah tidak lagi releven dan tidak boleh diguna pakai ya labu.

Tetapi niat murni ni memang payah la aku rasakan sebab banyak pulak cabaran dari org sekeliling lebih2 lagi sang suami. Tak tau la aku ke yang psiko kan tapi kadang2 tu komen2 dari sang suami pasal susu ibu @ susu aku selalu cepat membuat aku sentap.

Sebelum aku bagi contoh2 komen menyentap ni meh nk story dulu sejarah aku menyusu kan anak. Anak aku dah 3 orang. Tapi aku mmg x berpengalam menyusukan anak. Ini adalah kerana, anak pertama aku tak bagi susu badan langsung sebab anak aku mase baru lahir bila aku sua breast aku dia buat tak heran. Dari mase kat spital lagi dia tak nk menyusu langsung dia boleh bantai tido je bila aku nk menetekkan dia. Dia ingat breast aku bantal ke ape. So keluar spital je terus bagi susu botol sebab dia dh kebulur tahap gaban, aku nak netekkan susu pon takde sebab baby tak hisap2, last2 bagi je susu botol dan bermula dari detik itu anak sulung aku hisap susu botol secara exclusive sampai sekarang.

Anak kedua plak aku berjaya susukan sejak lahir lagi. Bagus budak ni, x meragam walau pun susu aku x banyak mase awal2 tu, tapi mase pantang aku kadang2 bg jugak botol sebab aku psiko yg susu aku sikit. Tapi most of the time bg susu badan la. So pada suatu hari, dlm minggu ke-3 or ke-4 lepas dia lahir kot ( nanti akaq flashback balik kat entry2 dolu2, ade critanye), baby aku tiba2 sembelit. Bayangkan baby yg masih sgt kecik tu menangis2 meneran2 tengah2 malam sampai merah2 muka sebab sembelit. Kesian gila okay. Pastu aku terus la pening kepala pikir ape yg aku makan sampai ank aku jadi camtu, pastu mula salahkan susu badan and decide tak nk bg susu badan buat sementara waktu takut dia sembelit lagi. What do you know, it turn out aku stop bagi susu badan terus kat dia pastu and dia pon hisap susu lembu sampai la sekarang.

So kalini aku nk la bagi baby aku yang ketiga ni susu badan sebanyak dan selama yang mungkin atas beberapa faktor. Yang pertama, sebab susu ibu kan tinggi antibodi. Yang kedua sebab aku nk bagi anak aku montel. Anak sulung and second memang kurus keding je. Pastu aku tgk kawan2 yg fully breastfeed baby semua anak diorg montel2, geram la kan tengok. So aku nk test power la kat baby baru aku nk tengok kalau aku breastfeed kan budak ni bleh jadi montel tak, kalau tak boleh maknenye memang genetik keluarga berbadan keding la ( erk, biar betol, tengok sikit badan kat cermin besar ).Faktor yang ketiga plak sebab nk menjimatkan kos membeli susu formula yang mahal ittew memandangkan suami kene menanggung keluarga seorang sekarang ini ( sebenarnye
Ini faktor pertama, hehe).

Okay so sampai la kepada kesah statement2 dan komen2 sentap tadi tapi mandangkan dah kul 12 aku terpakse mengundur diri seketika sebab tiba2 rase cam ' eh dah malam sgt ni'.hehe. Semua gara2 tersyok sendiri ketika membuat mukadimah cerita lantas kesah menjadi terlebih panjang dari yang dirancang. Tapi jangan risau sebab saya pasti akan menyambung kesah ini kerana perasaan sentap saya masih belum hilang lagi ye Cik Jah. Masih geram nyampah tensi stress tak suka benci tau. So nantikan kesah seterusnye ye (hehe mcm ade yg baca plak kesah aku ni, ayat jgn poyo sgt boleh tak)..

Bersambung... Tunggu

2 comments:

-dal- said...

Kak Dal pun breast feed sbb nak jimat duit. muahahaha. Tapi selalu je bagi reason breastmilk is the best for baby. susu budak mahal wooo. Especially untuk budak below 1 year

eyda said...

Itu pasal la. Susu baby mahal woooo...