Wednesday, January 28, 2009

Lets talk about KL rate vs elsewhere rate

Korang setuju tak kalau aku kate upah jahit baju kat KL ni sgt mahal kalau dibandingkan dengan harga upah kat bandar kecik macam Ipoh dan Muar (sebab kat ipoh ngan muar je aku pernah nempah baju, tempat lain tak tau plak). In fact, perbezaan harga tu sampai 2 kali ganda padahal jahitannye same jek, jadi baju kurung jugak. Dekat Ipoh paling mahal upah untuk baju kurung sepasang ialah RM25 tapi kat KL sepasang RM55, lebih dari 2 kali ganda tu. Itu belom lagi kalau nak yg berfashion2 kebaye labuh la, kebaye pendek la, manik labuci, kain mahal siap lining bagai, upahnye sampai seram aku dengar. Tapi kadang2 kalau dah teringin aku hantar jugak, lagi2 kalau kain tu mahal, hantar jugak kat tailor yg bagus2 walau pun upahnye kusemangat mahal mengutuk gitu, sayang kain and nak bergaya punye pasal hehehe.

So kesimpulannye, kalau korang tau tailor2 yg bagus and murah kat KL ni promote2 la kat aku ek. Kadang2 terfikir jugak kalau aku ambik upah menjahit kat KL ni memang boleh buat duit, tapi ade mase ke?

By the way, I’m thinking of making Iman baju melayu. Mesti cute punye kan baby boy umur 6 bulan pakai baju melayu warna soft2 (thinking of white with pattern). And know what, rase nak beli kain and jahit sendiri, nak tempah baju kecik cam tak berbaloi. Lagi pon aku tahu camane nak jahit baju kurung cuma tak pandai nak jahit kocek kat baju melayu tu and seluar (jahit kain tau la). So tak yah la beria buat poket utk baju kecik kan, buat simple2 jek, mesti cute. Dan memandangkan aku takde mesin jahit, jahit tangan jek la, baju kecik larat la, baju aku kain 4 meter tu nak jahit tangan harus menangis aku nak siapkan.hehehehe. rase cam harini jugak nak g beli kain untuk Iman, hehehehe. Boleh dia pakai mase Mak Ngah dia kawin nanti, sedondon ngan mama n ayah dia.

1 comment:

Norazirawati said...

aku tempah baju kt kau la.... siap manik sekali.. bole gitu??