Thursday, March 21, 2013

Lets cook puding roti inti daging uolsss

Salam and assalamualaikum...

Tak sangka ramai plak yg berkenan ngan puding roti berinti daging inovasi aku si desperate housewife ni...

Hehe...sebenarnye rumah aku memang supply roti tak putus sebab budak2 kecik ni suka makan roti tapi kulit roti semua tak makan, mengada2 cam anak orang kaya plak. So utk mengelakkan pembaziran mama buat la puding.... Tapi asyik puding roti manis je boring lak, maka timbul la idea nk buh daging plak... So meh share resipi..

Puding roti berinti daging
Bahan2 utk 3 org:

5-6 keping roti
2 biji telur
3/4 cawan susu cair( aku pakai susu nespray dak Iman je Jah oi, itu je yg ade..)
Salt n pepper
Butter skit

Inti:
Isi ayam skit
Daging burger sekeping
Kentang sebiji
Bawang besar sebiji
Bawang putih sebiji
Any herbs yg ade
Paprika ( kalau suka)

Cara:
1. Kacau telur pastu masukkan susu, salt n pepper. Kacau sebati.
2. Rendamkan roti yg dh dicarik2 or dipotong2 ke ikut suka dalam telur tadi. Letak tepi jap. Masak inti plak.
3. Aku biase masak ayam and daging dulu sampai betul2 masak paatu masukkan kentang and bawang.
4. Kacau2 la sampai masak, tambah la herbs bagi wangi skit n paprika tu nk bg warna merah skit.. Then salt n pepper..
5. Agak2 inti dah sedap sesedap rasa boleh la padam api.
6. Sediakan loyang or caserol yg dah bergris dgn sedikit butter. Tuangkan separuh roti berendam tadi lam tu.
7. Tuang inti tadi atas roti tu.
8. Nk sedap letak cheese. Tak letak pon takpe tapi cheese tu buat inti tu melekat bila dah masak n bila nk potong nanti takde la segala ayam daging berterabur.
9. Tuang lagi separuh roti berendam tapi cover inti tu especially the cheese..so that cheese tak hangit bila bakar nanti. Sapu skit butter kat atas roti sebelum bakar bg cantik la skit nanti atas dia .
10. Siap n boleh dibakar dalam suhu 190 selama 30 minit or less... Ikut oven memasing la..

Cam panjang plak cara2 nye kan tapi sebenarnye senang gila kot.. And anak2 aku pun suka. Diorang kata macam piza... Haha pastu kitorang makan for lunch sekali hadap terus habis.... Amal si baby 9 bulan pon boleh makan ye..hehe.. sebab roti tu dah direndam kan jadi lembut kan baby takde gigi boleh kunyah pakai gusi n mintak lagi hokay..

Resepi ni memang aku create sendiri.. Takde terrer mana so aku rasa inti aku buat tu biase2 saje. Since korang dah get the idea on how to make this layered puding korang boleh je la buat ape2 inti yang korang suka. Inti cam karipap ke, inti shepherd pie ke, inti apple pie ke( cam menarik jugak kan), ape2 jenis inti la, yg penting inti kene sedap la. Pada aku kalau makanan berinti ni penting inti sedap then the food pon jadi yummi... Pernah aku makan karipap kat ipoh, jual panas2 ni nampak menyelerakan habis tapi sekali ngap inti rase cam hampeh, tawar n hambar, sayang sekali n membazir masa dan tenaga je ( tetiba cerita karipap la plak )...

K lah.. Sebelum mengarut makin panjang i caucincau dulu.. Tata n selamat mencuba






























No comments: