Thursday, January 2, 2014

It's 2014

Salam everybody..

I hope its not too late for me to wish happy 2014. Cam tak sangka dah masuk tahun baru. Seriously tak sangka okay bukan main2 sebab aku rase masa berlalu terlalu pantas. Which means i'm just too busy with so many things around me tau tau eh setahun dah berlalu. 

Maybe ade yg tak percaye or menyampah dgn statement aku ni tapi memang being a housewife with small kids around adalah berkali kali kali lebih busy, memenatkan dan meletihkan fizikal dan mental compared to bekerja. Aku pernah bekerja almost 10 years, and aku berenti keje duk rumah jaga anak baru setahun lebih tapi kepenatan dan kestressan berganda2 sebab its a non stop work 24/7 always ade je bende nak buat, things to attend to tau tau eh dah malam, jom tido... Tak habis lagi, bila anak semua dah tido keje aku bersambung lagi, jahit manik plak selagi mata larat dan pinggang masih mampu bertahan... And the cycle keep on repeating again and again and again.. Takde cuti takde lunch break takde EL ye saudara saudari. BUT despite it all, bila orang tanye aku nk keje balik tak.. I hesitate... Haha... Aku dah terbiase plak rutin tak tentu hala macam ni. Plus now that i have my kids around me all the time  bila pikir nak bg kat org lain jaga mcm tak percaya pulak, tak percaya kat anak and tak percaya kat orang luar juga.. Which means, kau jaga je lah anak2 kau jah oi... Hehe

Cakap pasal anak, esok Iman start his first day at preschool. My eldest son Iman, actually dah 6 years old this year tapi baru nak masuk preschool when budak2 lain umur 3 or 4 tahun dah masuk dah. Sebabnye sebelum ni susah kot nk hantar g sekolah, laki aku keje kat bangsar nun, aku plak ade lg 2 budak kecik ni nak di tengok while menghantar n mengambik abang pegi balik sekolah. So nak buat cane. No choice la abg belajar ( tgk tv) kat rumah je la... Haha. This year amani gonna be 3 years and Amal 2 years. Dah besar skit dah paham cakap so boleh la di bawak jalan kesekolah baru abang. Dekat je pon melintas jalan je, hehe. 

Tapi tah kenape aku plak yg ala2 neves ni.. Iman suka je.. Even kejap dia ckp nak kejap ckp tak nak tapi dia xde la panik ke ape, aku plak yg risau. Risau nanti dia okay ke kalau aku tinggal kat sekolah, nangis tak, gaduh tak nanti, kalau lapar ke haus ke nak g toilet ke berani x nk bg tau cikgu,hmmm.. Pastj mlm2 ni aku plak terpikir esok dia nak pakai baju ape, esok nak breakfast ape, bawak bekal ape eh tetiba mcm2 pulak la dalam kepala ni dok pikir sampai tak bleh nak tido,padahal org lain kul 10 tadi semua dah lelap.. 

Baru aku sedar preschool ni bukan utk budak2 je, its for the parents to, utk bg kita biasa dgn jadual baru anak kecik kita before dia masuk real school kelak. 

Sebelum ni ikut suka je masing2 nk bangun kul berape nak mandi kul berape nak buat ape kat rumah semua gaya bebas je. Tapi start esok, everything's change. Ade jadual baru, pagi2 siapkan abang iman pagi2, siapkan breakfast, siapkan bekal n brg sekolah semua then before 8.30am kene hantar dia g sekolah. Tambah challenging hidup aku pasni sebab walau sekolah nye dekat, kene bawak amani n amal sekali, so amani akan dok lam stroller coz dia jenis tak reti dok diam n suka berlari, amal pulak aku dukung lam mei tai baby carrier aku tu. iman jalan la sambil pegang mama. Imagine aku bawak 3 anak ni jalan kaki tiap2 hari pagi dan tengahari. Well start esok tak perlu imagine lagi. Its gonna really happen. Berusahalah mama Eydaaaa... Hehe.. Laki aku cuti esok n lusa tapi bukan nak hantar anak, dia nak tengok cemane aku handle budak2 ni nanti.. So aku bawak semua, dia follow belakang, dia kata i need to practice. Huhuhu

Look at the bright side, at least i get a good workout every morning.. Hopefully lagi cepat kurus n dapat my gold weight this year..

Talking bout gold weight, membawa ke topik berikutnye. Azam tahun baru.. Haha. I know its pretty poyo that masuk tahun baru je semua cam nk ade azam baru la bagai.. Tapi bukan aku ye coz aku dah lame takde azam.. Dah bertahun2 kot aku x bother nak berazam ape. Tapi this year lain skit pasal benda2 yg aku nk azamkan bukan benda mengarut tapi sebaliknye benda yg sgt praktikal dgn hidup aku lepas lepas ni.

Here goes...

1. Nak stop online shopping and limitkan offline shopping to once a month. 
Shopping means beli baju, kasut, bag, make-up, accessories bagai la.. Benda2 yg bukan keperluan coz aku ade byk dah baju and ade yg aku tak pakai lagi pon and kasut pon bertingkek tingkek dah. Baik duit to disimpan tuk benda yg lebih mustahak which brings me to my 2nd azam.

2. Nak simpam duit banyak2. Haha.. And actually aku dah set dlm kepala nak sumpan berape byk every month tapi malu nak reveal kat sini.. Haha.. Sebab cam poyo.. Yela aku bukan keje beso, keje supervisa kat singapore cam hussin tu... Aku housewife yg amik upah menjahit je, berape byk sgt aku bleh simpan kan... But cita2 mak beso nyah sebab mak plan nak pakai duit tu utk benda yg lame mak postpone... Amik lesen driving.. Haha.. And thats my third azam.

3. Nak amik lesen kereta. Ye saya tahu saya dah tua, nak masuk 34 tahun ( omg tuanye cam xleh terima je) apehal takde lesen lagi ni. Kan aku dh ckp, aku asyik postpone je sebab asal aku nak amik lesen je nanti ade je bende yg buat aku nak pakai duit tu kan... Buat itu la ini la macam2 la.. Pastu rasa cam tak perlu pun ye sebab laki kan ade boleh hantar.. Haha.. Tapi tidak lagi ye sedara sedari sebab tahun depan iman dah masuk darjah satu, sekolahnye bukan lagi berdekatan rumah ye jadi saya perlu menghantarnye kesekolah menaiki kereta sambil membawa adik2 sekali. So naik beskal pon tak leh, naik motor pon tak leh, sebab acaner lak nak bawak adik 2 orang ni nnti nak selit celah mane lak... Haaaa.... Okay point ni dah jelas akan kepentingannye utk aku capai so kita ke azam berikutnye... Gold weight.. Haha

4. Nak capai berat 55kg. Yg ni pon tidak begitu mustahil dan poyo ye sebabnye aku memang dah start ketogenic diet sejak 2 bulan lepas and berat dah turun 5 kg.. So lagi 6kg je kot nak dapat 55kg takkan tak boleh kot. Lagipon 10 tahun dulu berat aku 52kg gitu, lagi kurus kan, takkan 55kg tak boleh nak capai. Hopefully dengan berjalan pegi balik setiap pagi dan tengahari sambil tolak anak lam stroller sambil dukung sorang lagi anak lam carrier ditambah ngan rutin senaman dirumah and diet which i've already started doing dpt la hendaknye aku reach akunye gold weight ittew... Dah lame berangan nak perut leper cam anak dara tak cukup makan .... Hehe

So itu je la azam aku, realistic dan praktikal kan. Tak poyo kan. Aku dah cakap dah.haha. So marilah kita jayakan ye. Hopefully everything goes well. Dan harap2 tahun ni akan jadi lebih baik dari tahun2 sebelumnye.. Amin... K nak tido dah. Esok nk bangun pagi anak nk sekolah... Wasalam..

No comments: