Monday, November 29, 2010

Lets talk, eat, pray, love


Another activity last weekend adalah menonton movie...ini aalah activiti biase aku bila boring di rumah, selain makan...makan adalah wajib cam setiap 30 minit rasenye...hehe


Ahad petang, hari hujan renyai2, aku layan movie baru Julia Robert. Eat Pray Love. Pasal seorang writer yang tetiba merase seperti perkahwinannye tidak membahagiakannye, dia rase kosong, dia tak tahu ape nak buat dengan hidup dia. So dia menceraikan husband nye dan bercinta dgn seorang yogi yang ajar dia pasal meditasi...tapi dia still tak rase tenang lebih2 lagi bila hubungan dgn yogi tu pun tak bahagia jugak...


So dia mengambil keputusan utk meninggalkan new york, tinggal kan keje dan kawan2...ambik cuti setahun utk travel ke Italy, untuk relax dan enjoy makanan italy....pastu ke India plak untuk bermeditasi dengan guru yang sgt famous katanye...pastu ke Bali sebab she went there before and sorang guru kat sane pernah menelek nasib dia and said that she will come back to bali one day...


So bermula lah journeynye yang sangat panjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnggggg sekali....kenapa panjang sangat?..sebab aku rase aku hanya enjoy tengok movie ni mase dia di Italy, makan2 dan belajar cakap Italy...kalau movie tu stop kat situ dah cukup syok dah rasenye, sebab aku rase cam nak g Italy plak bila tgk dia makan sedap2 kat situ....but then start dia g India aku dah rase cerita tu boring dan meleret2...bila sampai kat bali pulak aku rase "bila nak habis cerita ni, dah lame sangat dah ni"..... I guess because the movie was inspired from a novel sebab tu dia camtu, panjang dan meleret2...but then again, kalau the movie maker itu pandai movie itu boleh jadi interesting je, macam the devil wears prada and in her shoes. Tapi cerita ni boring gile, yang aku layan hanyelah permandangan2 cantik kat Bali...


Pastu aku terpikir jugak, ade ke orang yang macam ni, yg tiba2 rase sgt lost and suddently feel like she need to find herself...tiba2 rase nak berdoa pada tuhan (dia tak pernah berdoa langsung sebelum ni) and tiba2 rase nak cari ketenangan. Mungkinkah aku boleh jadi sampai mcm ni? tak mungkin kot, sebab worst come to worst pun, kalau aku dah runsing sgt aku cari ketenangan kat tepi pantai, tengok laut, ambik angin...tak perlu journey sampai setahun lamenye...dan bezanye dia dgn kite ( kite means org islam) adalah tuhan tu selalu dekat di hati kita dan kite dah diterapkan dgn kepercayaan dan ajaran islam sejak kite kecik lagi, so untuk kite menjadi total lost tu adalah tak mungkin sebab kite ada pegangan, dan kita ada al-quran.So tak yah la nak g cari guru sampai kat india.Jimat belanja gitu...hehe.


Jadi kepada anda yang rase cam nak tengok movie ni, tak yah la kot..hehe...tapi rasenye kalau ade yang dah pernah bace novel ni mesti nak tengok kan...Di persilakan...

No comments: