Monday, November 29, 2010

Lets talk about a mother at 30 weeks of pregnancy and wondering ....a lot...

Weekend aku agak bosan sebab activiti 2 hari adalah duduk di rumah melayan anak sahaja, tak macam biase selalunye kitorang satu family keluar jenjalan/shopping/pusing2 shopping mall dll.Ape nak buat, dah laki aku kene keje, nak kejar deadline. Ape nak dikata? redha saje ye adik2...

So duduk rumah layan anak, layan FB, pastu tengok gambar anak mase kecik sampai besar dgn dia...seronok sgt dia tgk gambar dia sendiri...hehehe...tetibe aku rase cam sekejap je mase berlalu, anak aku dah 2 tahun sekarang...dalam gambar tu dia kecik je, bulat je pipi dia, air liur meleleh2 je, pastu kejap2 senyum..comel sgt...sekarang ni masih comel jugak dan suke senyum tapi badan tak bulat cam dulu sebab ligat gile berlari, dah pandai cakap, dah pandai melawan pun, siap cubit2 aku lagi...hehehe..

Lagi satu yang aku asyik dok pikir sekarang ni, macam mane lah nanti bila dah ade baby lagi satu....will i love my son less?...macam mane nak sayang 2 orang anak?...will i love my baby as much as i love my son when he was born?...sebab keadaan dah lain kan, dulu bila sebut anak, itu lah satu anak aku, Iman, intan payung pengarang jantung aku. Tapi pasni ade dua. cemane nak bahagi kasih sayang?...lagi satu, will my husband love me less when he have 2 kids? sebab sape2 yg kenal laki aku dia akan tahu betapa laki aku sayang la kat anak dia, anak adalah priority nombor satu dia...aku nombor 2 ( aku rase la)...so pasni aku jadi nombor 3?huhuhu

Pastu dah masuk 30 weeks of pregnancy ni mula la aku memomokkan diri aku dengan " sakitnye nak bersalin"..tetibe plak terpikir, nanti bersalin same ke macam dulu...kalau lagi sakit macam mane?..dulu sakit 6 jam pastu susahnye nak push keluar nak dekat sejam, pasni kalau lagi teruk camne?..kalau uri lekat lagi macam mane?...dulu time anak sulung tak ade pengalaman so kite wait and see je..tapi this time dah pernah rase...so adelah agak gabra gak ni....mintak2 semuanye dipermudahkan lah amin.....Tapi rasenye perasaan macam ni normal utk ibu mengandung yg dah masuk 6-7 month..sebab aku dulu pun camtu..tapi bila dah masuk 9 bulan, takut tetap takut tapi tak sabar2 nak bersalin sebab tak larat sgt dah rasenye membawak perut yang besar, ngan sakit pinggang, sakit kaki, tidur tak lena asyik rase nak kencing je...kan kan kan...

Pastu terpikir plak, nanti kalau baby aku tak nak breastfeed macam Iman mase baby dulu macam mane?...terus aku takde susu cam dulu...hampe nye aku...rugi nye baby....so weekend haritu aku buat research cari petua2 nak membanyakkan susu badan. Hasilnye tak banyak pon sebab mostly dalam forum2 atau blog2 ibu2 menyusukan anak ni cakap pasal macam mane nak breasfeed anak full time. Topik pasal takde susu sangat la sikit ye...petua yg aku jumpe pun hanya lah sikit sahaja iaitu:

1. bila rase susu dah takde/kurang, minum Horlicks...nescaya pastu susu jadi banyak
2. Makan jantung pisang yg di masak lemak atau sebagai ulam-ulaman
3. Makan lobak putih ( dimasak la ape2 pon)

So kalau ade sape2 yang ade petua2 yang bernas sila lah beri kepada saye ya, kerjasama anda sangat la dihargai..hehe

5 comments:

Norazirawati said...

TIPS2 nya adalah:
-mkn food yg byk protein..

-minum air byk..byk dan byk byk dan lagiiiii... soy milk bagus.. byk protein

-minum susu pun kena byk gak

-start pump asap.. pas beranak dh larat tu pump.. kluar kan susu.. jgn kasik bengkak.. bila dh bengkak lg baby tak nk suck nipple.. tips yg letak kobis tu just nk kasik sejuk je..kasik rasa lega kejap.. tp yg penting pump ok.. bila susu dh kluar byk.. bdn kita akan continue produce milk coz dia tau susu tu diperlukan..

-kalo bole tak yh amik jamu2 time pantang..certain org jamu2 tu bole kering kn susu

-jgn stress, tido n rehat yug cukup.. kalo penat n stress susu bole jd kurang

-mkn multivitamin everyday

-tak leh diet2 yo2 sgt... kalo ko lapar tak cukup mkn.. susu pun kurng.. so kalo nk kurus.. kena la cari cara diet yg mesti mkn..bukan jenis yg tk mkn punya ok! (aku konon diet tak nk mkn makanan manis.. tapi... tak thn.. hahaa!)

-basically everytime ko mkn mesti ada complete meal..ada carbs, protein n sayur..

-ada gak la petua org2 tua ckp pucuk betik bole buat byk susu.. bole la kot msk lemak ke apa kan... tak tau la aku betul ke tak.. aku mkn je sumer benda asal kn berkhasiat.. kobis tu pun katanya bagus...

-kalo nk diet protein tu lebih kan la mkn ikan...ikan mmg bagus pun...

-last but not leat... pump dan pump dan pump dan pump dan pump.....tu sgt membantu...lebih2 lg time pantang.....

-ada gak org jual supplement utk byk kn susu.. herbal teas bagai.. kal oko nk tgk aku bole bwk kn kt kedai susuibu kt bangi...

hamik ko.. berderet aku bg...
nnti aku bwk kn la ko buku psl breastfeeding ni...senang...hehee..

Norazirawati said...

oh yek..mlm kena pump gak.. biasa nya time yg susu byk n bagus utk pump.. time br bgn tido.. tgh mlm.. mcm kul 12 ke 2 pg.... so kena la rajin bgn pump k.. kalo baby tak nk hisap pun ko pump gak... aku dulu aku kejut aretha suh bgn hisap.. bila dia dh kenyang aku pump... sbb mlm byk susu.. psl time tu kita tgh mode rehat relax.. n esp time tido tu.. bdn akan produce susu byk time kita relax...

Norazirawati said...

time subuh br bgn tido pun byk gak.. sua kn je terus ke mulut ank ko.. byk giler susu time tu.. lg bagus ko pump dulu time subuh tu b4 ko bg kt dia... psl maybe breast mcm bengkak skit penuh susu.. n takut tersedak2 plak anak ko susu byk giler.. aku dulu time pantang tiap2 hr bgn tido sure baju basah susu... time pantang mmg time susu tgh byk yg amat.. so time ni la buat stok utk keje k!

haaa... tgk la.. aku dh tak bole berenti citer psl breastfeed ni...hahahaaaa!!! nnti aku buat lecture dgn tutorial la..

Norazirawati said...

weh.. kalo aku gi bwk aretha gi swimming umah ko bole ajak kak intan bwk anak2 join skali..
jom kak intan!!!

eyda said...

hehe...bagus2..memang tips2 camni la yg kite mahu ye puan2...tapi aku rase for now aku concentrate kat tips 1 sampai 3 je dulu...sebab nye nk kasi susu itu ADE...aku dulu takde kes bengkak2 susu beb...pas hari ketiga aku berurut baru bengkak sikit, tu pun pas pump keluar 0.5 ounce je susunye...frust aku beli pump memahal tapi takde susu nak di pump....hehe

nk dtg swimming bisa aja..just roger sajek...