Saturday, December 15, 2012

Lets redo reduce reuse

Assalamualaikum and hi allzz,

Saya pening...

Beberaa hari yg lalu sedang aku menjelajah FB orang itu dan ini aku tersinggah kat satu FB penjual border lace ni. Selain jual lace dia juga menjual kain ela utk dipadankan dgn lace. Selain itu dia juga mengambil upah menjahit baju. Hebat kan. So aku pon tengok2 la baju yg dipakai oleh customer2 dia yg mcm2 saiz mcm2 warna kain dan lace. Memang cantik2. Pastu tiba2 terpikir. Nak buat la baju camtu.

Aku pon confident jek tanye penjual tu kalau nk tempah baju kurung moden berapa upahnye?.. Rm60 katanya. Tapi x leh siap cepat. Kalau nk hujung bulan 2 boleh?aku tanye lagi, padahal takde ape pon hujung bulan 2 tu. mak saje saje je test. Boleh katanye, nak hantar kain sendiri ke or beli kain dgn dia?.. Soalnye..
Tiba-tiba aku terkesima...

Sebabnye aku sebenarnye ade banyak sgt kain pasang/ kain ela or whatever you call it yg tersimpan lama lam almari aku tu ha duk terperusuk dalam2 and paling bawah sekali yang mana kalau tak tunduk tengok betul2 alamatnye lagi 15 tahun la bende tu kat situ. DAN kain2 tu ade yg aku beli sebelum kawin okay like 6/7 tahun lepas. Paling baru pon 3 tahun lepas kot.. Kikiki.. Yg pastinye semua dh lame. Ade yang murah semurah 12 hengget 4 meter.. Akaka..sale jual longgok kat kedai kain tu Jah.. Ade gak yg mahal semahal 40 hengget semeter.. Chiffon ade batu2 beli kat kedai kain yg sama.. Pelik kan kedai kain tu, kat batu pahat.. Pastu mcm2 style tapi yg pasti semua style yg dah lapuk la yg org dh tak pakai dah sekarang ni..

Contohnye baju plain ngan kain batik ( BTW kain tu beli kat langkawi mase honeymoon dulu okay.. Akakak)..ade lg ke orang pakai cenggitu sekarang. Old fashion gile.. Lom lagi kain hijau tu ( seperti didalam gambar tu).. Corak ala2 sari tu.. Beli kat pasar malam je pon, tapi orang dh tak pakai dh kain camtu sekarang... Yang masih okay rasenye kain english cotton hitam putih aku tu la ngan kain satin plain warna light brown tu..tapi okay ke kalau buat kurung moden kain tu. nk buat kurung pahang dah banyak sgt dah. Pening.. Nak beli kain lain cam tak patut plak pastu rase cam nk marah diri sendiri plak " ko ni dh kenape ha asyik nk ngabiskan duit jek, dah kaye sangat ke, asyik nk beli beli beli, pantang ade duit sikit, membazir nombor satu, kain yang ade ni ha nak buat ape, nak frame kan ke, ke nak buat peninggalan ke anak cucu" camtu ..

So sekarang berbelah bahagi. Nak beli kain lain serba salah plak sebab sendiri byk kain. Nk hantar kain sendiri tak tau plak nak hantar yg mane. Rase cam nk hantar cotton tu tapi okay ke cotton buat kurung moden? Nak hantar satin rase sayang plak sebab cam nak padankan satin plain tu ngan kain lace warna biru cam preity zinta pakai masa raya nanti ( berangan nak mampos ko ingat ko artis nak pakai lace bagai time raya)..

So patutkah aku hantar je kain2 yg ketinggalan zaman tu, test tengok okay tak dia jahit.. Kalau okay pasni hantar kain yang elok2 sket.. Kaannnnn.. Tapi test2 pon 60 henget gua melayang... Huhuhu.. Nasib la..




No comments: