Friday, November 23, 2012

Lets cook carrot fritters for dinner

Assalamualaikum and hi allsss,

Ape kabar korang? Dah makan? Dinner ape harini? Kalau takde idea ape kata cuba buat carrot fritters.. Menatang ape tu?.. Hehe.. Ala cucur lobak merah or jemput-jemput carrot bak kata org kampung aku..

Alkisah as always, bawang rumah akak dah habis Jah oii... Esok baru laki akak nk g beli barang dapur. So malam ni ingat nk buat jemput2. Hujan2 makan jemput2 panas cam best lak kan. Selalu aku buat cucur kentang tapi kentang pon takdak, huhu.so carrot pon carrot la. okay jugak.Lagi pun dh berape hari asyik makan nasi goreng jek. Boring lak. Nasi berlauk memang sangat jarang terhidang dirumah aku pada waktu malam. In fact tak ingat pon bila last time makan lauk berhidang bagai for dinner. Bulan puase la last, makan waktu berbuka.

Sila jgn cepat nk kata aku malas. Hehe. Sebenarnye laki aku yg tak nk makan malam berat2. Siap dh bg warning okay, tak selesa nk tidur katanye kalau perut kenyang sgt. Huhu. Pelik tapi benar. So kitorg makan simple2 je la, kul 7 or pas maghrib terus dinner dh. Dinner kul 9, kul 10 tu memang x mungkin. Time tu semua dh berselimut. Hehe

Okay panjang plak intro mengarut.balik kepada cucur carrot tu, aku mmg suka buat cucur sayur daripada cucur ikan bilis. Pastu letak sayur banyak tapi tepung sikit je, cucur jadi rangup krap krup bila dimakan. Nyam. Kita share resepi lah.

Cucur carrot

Bahan:-

2 biji carrot( boleh ganti or campur dengan kentang/keledek)- di hiris nipis2 supaya dia cepat lembut bila digoreng dan rangup. Aku pakai peeler. Senang keje, terus jadi nipis.
2 biji bawang besar- juga dihiris sangat nipis.
Tepung gandum
Garam
Baking powder
Taugeh ( kalau suka OR kalau ade)
Air

Cara :-

1. Satukan bawang dan sayuran yg dh dihiris nipis tu lam mangkuk
2. Masukkan tepung gandum. Jgn banyak. Cukup sekadar tepung tu leh tutup sayur2 tu tadi.
3. Letak baking powder satu sudu kecik supaya cucur naik skit n lembut.
4. Garam secukup rase. Kalau byk sgt darah tinggi tau.
5. Tuang air sikit2 dan kacau sampai sayur2 tu bersatu gitu. Tak yah cair sangat.
6. Apa lagi.. Goreng la sampai garing. Kalau cucur korang tak bunyi krap krup bila digeget tu maknenye tepung banyak sangat. Sila kurangkan tepung next time. Hehe.
7. Makan bersama sos pilihan anda.

Masa raya haji haritu aku makan ngan sambal kacang, eh dah macam rojak plak rasenye.. Hehe

Okay itu saje resepi yg maha simple sesangat utk org tak berape nk terrer masak cam aku ni mmg sesuai sangat. Yg penting pantas, sedap dan anak2 and laki suka makan. Bismillah. Nyum nyum. Jemput makan.

No comments: