Monday, September 10, 2012

Lets try my Mei Tai

Assalamualaikum and hi allss,

So iolls semenjak beranak 3 ni kalau keluar berjalan2 sgt la susah ye. Abang Iman okay la boleh jalan sendiri tapi still perlu pengawasan juga sebab dia selalu over excited sampai lupe diri. Amani pulak dlm stage SANGAT perlu diawasi sebab dia suka jalan menonong ikut suka dia tah kemana2 pastu budak setahun jagung tu cakap pon x petah lagi, buatnye hilang x ke naya. Mintak simpang. Baby Amal plak being a baby la kan, tido susu tido susu je la..

So kalau keluar jalan2 biasenye Amani and Iman laki aku handle while baby aku letak lam stroller la. Susah okay laki aku nk jaga 2 orang tu especially gigirl tu la sebab x reti diam. Selalu laki aku akan dukung Amani tu sebab x nk bg dia menonong.. Pastu mula la mengeluh lenguh tangan la lenguh badan bagai..

So sebagai isteri yg prihatin ( konon) aku pon mencari solution la utk lebih memudahkan kitorg menghandle budak2 ni bila kluar jalan2. Aku beli baby carrier. Sebelum ni ade dh Iman punye tapi bucklenye dh patah so x boleh la nk pakai. Akaq pon survey punye survey ( di internet ofcourse) ter come across baby carrier yg jenis2 traditional dan tidak berbuckle. Cam best la plak kan ala2 cam bibik indon gitew ( motif best katanya cam bibik indon).. Mat saleh ramai pakai .. Hehe..

Ade bermacam2 jenis ye puan2 carrier jenis ni seperti ring sling, pouch sling, wrap dan mei tai. At first aku try beli pouch sling dr fabulous mom.. Murah je RM40++ je pon. Tapi bila try pakai time kluar sekali dua nampak baby cam tak selesa, asyik menyenget jek. Maybe sebab dia pon kecik lagi. Tapi aku pon x selesa sebab pouch tu tebal kan, bila balut badan and jalan2 berpeluh gua beb.. Tak syok ah..

So try cari Mei Tai plak. Ring sling mmg aku x berkenan sebab lebihan kain panjang sgt kat tepi melayang2 cam langsir plak rasenye. So lastly beli plak Mei Tai dari manjakucollection.com sebab diorang punye harga murah sket dari yg lain. Tapi choice limited la. X kesah yg penting service bagus ye, hari rabu beli and bayar, esoknye khamis terus sampai. Suka sgt.

So 2 minggu lepas ikut laki aku outstation ke Penang dpt la aku rasmikan Mei Tai tu. Jauh lebih selesa dr pouch sling la sebab Mei Tai ikat kat dua2 bahu kan so berat tampungan tu balance la. Baby pon sgt selesa dah berapa kali asyik tertido dalam tu. Cumanye since mei tai ni kita kene ikat sendiri instead of buckle, tali dia kan panjang berjela, bila kat luar tu cam susah skit nk bukak and pakai balik takut tali tu terseret kat lantai kotor plak. Lagi satu sebab tali tu jugak laki mak tak nk guna mei tai ni uollss, dia sanggup lenguh2 tangan dukung anak, tak macho gaknye dukung pakai ikat2 cam indon ni. Suka hati mike la, teman tak pakse. Itu je la downside bende ni. Utk aku plak advantage sebab boleh guna utk carry baby Amal and kakak Amani jugak ( not at the same time ofcourse).. Sometimes rase Amani kalau bawak pakai carrier lagi bagus sebab dia x boleh nk jalan menonong sesuka hati..lebih senang dikawal walaupun kadang2 dia meronta2 nk turun... Tapi berat Amani boleh tahan weh, kalau selalu2 dukung dia camtu bleh kurus iolls.. Hehe..konon..

K lah uollss... Ta-ta

No comments: