Monday, October 24, 2011

Lets talk about the greatest cook in the world...


Sapekah orang itu. Our mother ofcourse. Tak kan chef riz anak si chef wan tu plak(tiba2) hehe.

First of all sorry to this blog sebab lamenye tak berupdate. Niat tu ade, selalu ade. Aku jalan2 amik gamba( nk post lam blog), masak something new amik gamba, tiba2 terpikir topic cam best terus niat balik nanti nak post lam blog la, tapi sampai sudah, nan ado. Busy sgt ke? Tah la, aku rase cam busy sgt2. Selalu rase x cukup mase nk buat mcm2 bende so bila ade free time tu aku cume terpikir satu bende je, baring and rehat. Dah jadi pompuan pemalas ke aku?

Beading dah lame aku tak buat, sebab bila ade project yang tak siap I will always feel guilty. Nak baring rase bersalah, nak blogging rase bersalah, nak bace novel rase bersalah, nk tgh tv pon panas punggung sebab tau ade baju yang tak siap dimanik. So last projek adelah before raye haji, now akak serender memanik sehingga sampai balik seru.

Mane cerita pasal Mak ni? Hehe. Okey berbalik kepada tajuk aku, lately aku selalu rase nak makan ni nak makan tu, tapi bila masak rase tak puas hati. Kenape rase tak sedap cam Mak masak? Mak tu selalu pon masak simple2 jek, asam pedas, cencaru sumbat, sambal tumis ikan bilis ke, sayur masak lemak ke, sambal sadin la, tapi end up mesti sedap je. Hebat gile kan. Kenape aku tak macam tu? Aku rase sebab aku selalu masak ikut ape yang ade dlm fridge. Sometimes combination lauk2 tu tak kene. Aku selalu masak ayam masak kicap, sawi goreng and telur dadar, bende2 yg memang slalu ade dlm stok aku.boring. Mak pulak sebelum masak dia akan pikir menu pagi2, kalau haritu dia nk masak labu masak lemak, ikan kembung goreng, sambal belacan, ikan kering( sedapnye, terliur memikirkan kesedapan) dia baru g beli ingredient kat kedai. Takde la tangkap muat cam aku, hehe. So walau pun lauk2 Nye simple2 gile tapi sedapnye bertambah2 anak2 makan. Kan kan kan.

Mak korang pon mesti camtu kan. Ade sekali tu aku makan masakan Mak kawan laki aku, dia masak breakfast, nasi goreng cili padi, makan ngan ikan kering, timun potong pastu telur dadar. Simple je, tapi sedapnye teringat2. Maybe sebab lame sgt tak makan camtu. Lame tak makan air tangan Mak. Sedih la plak.

Moral of the story, aku rase pasni kene pikir menu awal2 pastu beli barang2 ikut menu kite, kalau tak sampai bila pon objective aku tak tercapai. Lagi satu punca objective tak tercapai adelah sebab aku tak pandai masak la, wakakaka. So kene la asah dua2 skill ni. Baru leh masak sedap and makan dengan puas hati. Susah jugak nk jadi ibu2 hebat ni kan. Kagum ngan Mak kan( lagi sekali ) sebab tiap2 hari dia masak menu lain2 yang sedap. It,s not easy Okey. Kalau tak caye cube korang try, right now, pikirkan a set of lauk2 pauk yang simple tapi sedap bila digandingkan bersame. Cube cube. Senang ke? Susah kan. Imagine creating this menu tiap2 hari. Wowww..Mak lah super cook yg paling terhebat di seantero donia. Setuju kan..

Anyway, entry kali ni pasal makan adelah sebab lately aku hanya pikir satu bende, APE NAK MAKAN HARINI. Most probably sebab aku tgh pregnant, again. Hehehe

No comments: